"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Saturday, July 6, 2013

Mantan YB ADUN Bayan Lepas dalam kenangan!

Mantan ADUN Bayan Lepas, Syed Amerruddin Dato' Syed Ahmad telah tidak dipilih
Syed Amerruddin
sebagai calon MP Balik Pulau. Kata orang 'tiada rezeki', beliau pun memang tidak berhasrat untuk kekal sebagai calon DUN Bayan Lepas dengan alasan beliau sudah lama berkhidmat sebagai ADUN dan ingin menawarkan diri sebagai calon MP Balik Pulau.

Hakikatnya, dia tidak dipilih walaupun rekod perkhidmatannya sebagai ADUN dan Exco semasa Pulau Pinang di bawah kerajaan BN mendapat pujian semua pihak. Dalam kerjaya politik, beliua bermula sebagai Pemangku Ketua Pemuda UMNO, beliau naik selangkah demi selangkah hingga dipilih sebagai Timbalan Ketua Bahagian UMNO Balik Pulau. Sejarah beliau dalam politik amat jauh berbeza dengan rakan-rakan politik yang lain. Beliau tidak suka mencabar untuk menjatuhkan sesiapa. Sikap beliau yang sederhana, ramah dan begitu rendah diri menyebabkan beliau sentiasa di senangi oleh kawan-kawan dan pemimpin dalam UMNO Bahagian Balik Pulau. Beliau ditawarkan memangku jawatan Naib Ketua Bahagian dan Timbalan Ketua Bahagian kerana pemimpin-pemimpin yang menarik diri mempunyai masalah kesihatan. Beliau sangat setia kepada Ketuanya, DS Dr. Hilmi Hj. Yahya. Walaupun suatu ketika beliau berada dalam keadaan cukup selesa untuk menang dan menjadi Ketua Bahagian tapi sikap setia kepada Ketua dan menghormati kawan, mengutamakan kepentingan parti mengatasi segalanya. 
Rasanya tidak perlu lagi memperincikan bagaimana sayangnya pengundi-pengundi dan rakyat di Balik Pulau amnya dan kawasan Bayan Lepas khususnya terhadap beliau. Khidmat dan jasa beliau hanya tinggal kenangan. Kini pengundi-pengundi begitu terasa, rasa rindu bagaimana lemah lembutnya bila berbicara dan berbincang. Kesungguhan beliau yang cuba membantu rakyat amat dikagumi walaupun rakyat sedar kadang-kadang beliau sendiri menghadapi masalah kewangan. Beliau sanggup berkorban wang ringgit sendiri untuk membantu rakyat.

Namun begitu, setakat ini belum ada pemimpin atasan yang mahu melihat untung nasibnya selepas PRU13. Mungkin pemimpin atasan tidak kisah akan nasib dirinya kerana beliau bukan jenis manusia meminta-minta, mengampu-ampu, memaksa, mengugut dan sebagainya. Sebenarnya beliau merupakan mantan YB yang 'sangat miskin'. Tiada kereta mewah dan tiada rumah bunglow. Mungkin beliau akan lebih senang dan lebih mewah jika beliau tidak menjadi wakil rakyat. Tapi siapakah pemimpin UMNO/BN yang sedar dan tahu tentang nasib dirinya?

Sebenarnya kita begitu kagum dengan hati beliau yang cekal dan sabar. Walaupun beliau tidak dipilih sebagai calon MP Balik Pulau tapi beliau tetap bekerja dan menjalankan tugas di sepanjang kempen PRU13 berlangsung. Beliau mahukan setiap calon BN di kawasan Parlimen Balik Pulau akan menang. Tiada langsung kedengaran suara-suara sumbang daripada beliau hendak boikot PRU13. Tapi siapakah pemimpin yang akan mengenangkan jasanya selepas mereka menang dalam PRU13 yag lalu? Mungkinkah mereka beranggapan beliau bukan lagi orang penting dalam UMNO Bahagian, orang yang sudah tidak ada jawatan dan orang sudah tidak ada kuasa atau orang yang sudah tersisih dan mungkin disisihkan. Oleh itu beliau tidak penting lagi kepada UMNO?

Sebenarnya rakyat sedang menilai bagaimana pemimpin UMNO kini sedang bekerja. Ada calon BN yang kalah diberi jawatan tertentu dalam agensi-agensi kerajaan dan GLC. Ada pemimpin UMNO yang sumbangannya tak sebesar manapun, tapi mungkin ada 'kuasa ajaib'  mudah pula diberikan jawatan tertentu. Begitulah yang sedang dan mungkin akan berlaku?

Jasa baik mantan ADUN Bayan Lepas kepada kami penduduk DUN Bayan Lepas tidak terkira banyaknya. Cuma kami kecewa melihat beliau tidak diberi perhatian sepatutnya oleh pemimpin-pemimpin UMNO/BN sendiri. Beliau merupakan pemimpin yang berjiwa rakyat, bersih dari sebarang rasuah, tidak gila pangkat dan darjat, murah hati, mesra rakyat, senang didekati malahan dihormati dan disegani oleh kawan dan lawan. Tidak layakkah beliau dengan jasanya, sumbangannya dan kesetiaannya kepada parti UMNO selama ini, diberikan sedikit keadilan sepertimana pemimpin lain perolehi?

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.