"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Monday, November 12, 2012

Aktivis PAS tidak menghormati TG Nik Aziz dan TG Haji Hadi Awang!

KUALA LUMPUR 10 Nov. - Pas kini tidak lagi memperjuangkan Islam serta cita-cita menubuhkan negara Islam sebaliknya lebih 'seronok' mengejar kuasa hingga imej parti itu dilihat sudah tercalar.
Aktivis Pas, Norman Toha berkata, keadaan itu adalah hakikat yang perlu diakui semua pihak di dalam Pas walaupun terdapat pemimpin-pemimpin parti tersebut menafikan perkara berkenaan.
Malah ujarnya, tidak keterlaluan jika dikatakan kebanyakan pemimpin dalam Pas ketika ini terlalu mementingkan undi manusia daripada tanggungjawab meneruskan perjuangan menegakkan agama Allah.
"Ini berlaku disebabkan kebanyakan pemimpin-pemimpin yang meneraju parti khususnya di peringkat atas tidak faham perjuangan Pas. Mereka bukan seorang ahli yang faham ke mana hala tuju Pas.
"Mereka tidak tahu Pas adalah gerakan Islam dan bukan parti politik semata-mata. Disebabkan anggapan mereka Pas adalah parti politik, itu yang menyebabkan mereka berpolitik 24 jam," katanya.
Beliau berkata demikian ketika menjadi ahli panel dalam sesi perbincangan bertajuk 'Mengimbau Nostalgia Kegemilangan Pas' sempena Wacana Mengembalikan Pas Ke Landasan Asal di sini hari ini.
Selain beliau, turut menjadi ahli panel itu ialah bekas Timbalan Pesuruhjaya Pas Kedah, Datuk Muslim Othman.
Norman yang juga bekas Setiausaha Pas Selangor berkata, atas sebab politik juga kepimpinan Pas ketika ini terlalu menghargai hubungan dengan DAP atas faktor 'tahalluf siyasi' sehingga sanggup mengetepikan peranan saudara seagama dalam organisasi lain.
"Adakah ini yang diajar agama kita? Adakah ini yang diajar Rasulullah SAW? Tidak, kita diminta bertegas dengan orang bukan Islam dan berkasih sayang dengan saudara seislam," katanya.
Beliau turut menyentuh bagaimana trend membawa masuk golongan yang tidak memahami perjuangan asas Pas yang kemudian diangkat menjadi pemimpin serta wakil calon dalam pilihan raya.
"Tidak hairanlah sekiranya ada kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan puak-puak ini bertentangan dengan dasar perjuangan parti di samping mesej yang mereka sampaikan tidak mengikut kehendak Islam," katanya.
Beliau turut menempelak Pas yang bertindak memecat ahli parti tanpa pihak tertuduh diberikan hak membela diri sepenuhnya seperti yang berlaku ke atas bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hasan Ali serta beberapa ahli Pas lain.
"Bukankah ini satu tindakan yang pelik?" ujarnya.
Seorang lagi aktivis Pas, Mohd. Reza Kamaruddin pula berkata, akibat meninggalkan amalan usrah dan tarbiah jati diri serta hala tuju, Pas kini mula dipersoalkan ahli akar umbi.
"Sebagai contoh, mereka bertanya pendirian Pas berhubung kenyataan kontroversi Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar bahawa orang Melayu boleh memilih agama mereka.
"Mereka mahukan ketegasan daripada Pas kerana ini melibatkan soal akidah. Begitu juga dalam konteks tahalluf siyasi. Pas seharusnya menjadi parti dominan di dalam pakatan pembangkang dan bukannya DAP atau PKR," katanya.

Petikan: Utusan Malaysia 12/11/2012

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.