"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Friday, December 13, 2013

Gerai Melayu diroboh, gerai Cina terus tertegak megah. Kenapa?

Kedai bukan Melayu tidak pula dirobohkan!
DAP sudah memang sah sebagai parti rasis. Oleh kerana lakonan pemimpin DAP cukup hebat maka ramai orang Melayu masih menyokong kepimpinan DAP. Tiada pihak yang berani bangkit menentang mereka. Yang ada dua tiga kerat pemimpin Melayu dalam kerajaan negeri Pulau Pinang pula bagaikan 'tokong hidup' tidak mampu berbuat sesuatu untuk membela nasib orang Melayu dari dalam.
 
Sikap pilih kasih kerajaan DAP Pulau Pinang terhadap peniaga bukan Melayu yang terus dibiarkan berniaga walaupun secara 'haram' sedangkan gerai milik penjaja Melayu yang telah beroperasi kira-kira 20 tahun dirobohkan pihak berkuasa tempatan (PBT) amat dikesali.
 
Sebagai contoh di Pantai Bersih, Bagan Ajam, beberapa buah restoran makanan laut diusahakan peniaga bukan Melayu yang didakwa didirikan di atas tanah rizab milik Jabatan Pengairan Saliran (JPS) sejak lima tahun lalu tidak dikenakan tindakan tegas termasuk dirobohkan.

Difahamkan peniaga terbabit hanya dikenakan kompaun bagi kesalahan yang mereka lakukan dan terus dibenarkan beroperasi. Manakal kebanyakan gerai Melayu di negeri ini dirobohkan oleh PBT dengan alasan menjalankan perniagaan di atas tapak haram sepertimana yang berlaku kepada dua gerai milik peniaga Melayu di Persiaran Gurney baru-baru ini.

Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang jadi hangat  apabila Ketua Pembangkang, Datuk Jahara Hamid (BN-Teluk Ayer Tawar) telah mengasak kerajaan negeri yang merobohkan gerai peniaga Melayu. Tindakan Jahara membuatkan penyokong kerajaan negeri tidak berpuas hati sehingga Chow Kon Yeow (DAP-Padang Kota) bangun dan menuduhnya mempunyai niat tertentu. 

Jahara kemudiannya membidas Kon Yeow yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalu Lintas dan Tebatan Banjir negeri supaya tidak membuat tuduhan melulu. Tegasnya, Kon Yeow tidak sepatutnya membuat tuduhan sedemikian kerana apa yang dibangkitkan merupakan masalah rakyat dan tindakan pihak berkuasa tempatan merobohkan gerai penjaja Melayu benar-benar berlaku.

"Salah ke apa yang saya cakap? Saya tidak mempunyai niat lain kerana gerai peniaga Melayu dirobohkan sedangkan yang satu lagi (peniaga kaum lain) hanya dikenakan kompaun secara tahunan. "Tahun depan kompaun lagi sedangkan gerai Melayu terus dirobohkan," kata Jahara.

Cubalah rakyat fikir tidak kira Melayu, Cina ataupun India patutkah selaku pemerintah negeri ini melakukan diskriminasi terhadap rakyatnya yang berbilang kaum. Orang-orang Melayu yang masih menyokong ketuanan DAP sebaliknya menolak ketuanan Melayu yang ditaja oleh UMNO perlu fikir banyak kali. Sokong Melayu ertinya kita menyokong memperkasakan agama Islam di negeri ini. Apakah syiar Islam yang berkembang pesat di negara kita selama ini hingga dilabelkan sebagai negara Islam kerana dasar perjuangan PAS, DAP dan PKR? Fikirlah "Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tak bergunalah lagi".

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.