"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Tuesday, December 10, 2013

Persidangan DUN Pulau Pinang: Siapa yang jadi kucing kurap?

Kerajaan negeri Pulau Pinang mengamalkan slogan CAT (Cekap , Akauntibiliti & Telus). CAT dalam bahasa Melayu itu maksudnya KUCING. Jika dilihat dalam perbahasan DUN Pulau Pinang itu sudah ada yang jadi seperti 'kucing kurap'. Manakah tidaknya?

Itu sebabnya aku cukup-cukup meluat dengan sikap wakil kerajaan negeri dalam dewan itu. Mereka ini ada kelebihan. Mereka parti yang memerintah dan dalam dewan itu pula wakil mereka juga yang jadi speaker. Hebat macam mana pun pembahas dari pembangkang (BN), wakil-wakil dari kerajaan negeri itu akan mengganggu supaya menggagalkan wakil pembangkang terus mendedahkan kelemahan dan kesilapan demi kesilapan kerajaan negeri. Ini perancangan dan strategi jahat mereka dalam dewan. Jahat mereka rakyat tak nampak, mereka sembunyikan secara kotor dan jijik. Malahan mereka cari kesalahan pihak pembangkang yang bukan memerintah kerajaan negeri. Macam inikah kerajaan negeri yang mengamalkan slogan CAT? Siapakah yang kucing kurap?

Kita nak tanya wakil rakyat kerajaan negeri yang berbangsa Melayu itu. Kebanyakan mereka ini dari PKR. Apa yang diperjuangkan oleh PKR pun kita tak tahu. Di mana pemimpin utama mereka Anwar Ibrahim ketika rakyat beberapa negeri ditimpa bencana banjir besar? Di mana Lim Kit Siang, Karpal Singh dan lain-lain ketika rakyat negeri-negeri itu yang juga pengundi2 mereka dalam kepayahan dengan banjir besar? 

Manakala Dato' Haji Mohd Salleh Man dari PAS. Rata-rata rakyat kata PAS itu hampeh, apa pun tarak. Pemimpin berfahaman Syiah telah dipilih oleh perwakilan PAS sebagai Timbalan Presiden PAS manakala calon ulama mereka tolak. Inilah PAS yang dikatakan membawa slogan "Kepimpinan bersama ulama"? Cakap tak serupa bikin.

Apakah pemimpin-pemimpin Melayu ini lakukan? Masing-masing diam tak berani bersuara? Apakah diarahkan tutup mulut oleh Guan Eng biarpun terkena kepada anak bangsa sendiri? Apa guna hampa duduk dalam kerajaan negeri tapi nasib orang Melayu semakin tertekan. Mana rumah2 murah untuk orang-orang Melayu? Apa hampa buat bila gerai2 peniaga orang Melayu diroboh. Kenapa pula gerai-gerai bangsa Cina tidak diroboh? Kenapa peniaga-peniaga Cina diberi ruang dan peluang berniaga hingga jalan-jalan ditutup? Bila pemimpin Melayu UMNO bercakap seumpama ini, mereka ini dituduh rasis. Jika Cina DAP bercakap pasal hak orang Cina tidak pula dituduh rasis. Siapakah yang jadi kucing kurap?

Jika dahulu hampa kata UMNO teruk, UMNO perasuah, perosak bangsa dan seribu macam lagi. Tapi sah sekarang, pemimpin Melayu PKR dan PAS yang ada dalam kerajaan negeri DAP Pulau Pinang lebih teruk lagi. Pengampu dan pembodek tidak kena tempat. Baru kita tahu bila dapat duduk atas kerusi empuk, dapat elaun wakil rakyat beribu-ribu RM, mereka dah lupa janji mereka kepada pengundi-pengundi mereka. Hidup orang Melayu Pulau Pinang semakin tertekan dan terhimpit oleh pembangunan yang semakin menggila. Sikit demi sikit secara kasar mahupun secara halus nasib orang Melayu di Pulau Pinang semakin disisih dan disingkir secara pelan-pelan. Namun begitu, masih ada lagi orang Melayu, orang Islam, pemimpin Melayu dan pemimpin Islam di kampung2 dan bandar yang masih buta hati dan mata, pekak telinga dan membisu. Mereka inilah yang masih kekal berada dalam Pakatan Haram (belum daftar lagi).


No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.