"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Tuesday, September 28, 2010

Calon BN/UMNO di Balik Pulau akan kalah dalam PRU13 akan datang?

Di sana sini, orang ramai mulai bercakap mengenai wakil-wakil rakyat di kawasan Parlimen Balik Pulau sudah nampak bersungguh-sungguh mahu jadi calon Parlimen Balik Pulau. Ada tiga DUN yang berada dalam kawasan Parlimen Balik Pulau - Teluk Bahang, Pulau Betong dan Bayan Lepas. YB Yusmadi (PKR) berjaya merampas kerusi Parlimen Balik Pulau (P53) daripada Dato' Dr. Noraesah Mohamad yang mewakili BN dengan majoriti 708 undi. Manakala calon BN menguasai semua kerusi negeri, DS Dr.Hilmi Hj. Yahaya (bekas ahli Parlimen Balik Pulau) telah memenangi kerusi DUN Teluk Bahang (N40), Syed Amerruddin Dato' Syed Ahmad dapat mengekalkan kerusi DUN Bayan Lepas (N38) dan YB Muhamad Farid Saad juga dapat mengekalkan sebagai wakil rakyat kawasan DUN Pulau Betong bagi penggal kedua. Walaupun ketiga-tiga wakil rakyat daripada UMNO itu memenangi ketiga-tiga kerusi masing-masing tetapi perlu diingat, majoriti masing-masing tidaklah begitu besar hanya antara 300 - 450 undi sahaja. Oleh itu keputusan meletak calon yang terbaik amat penting bagi memastikan BN/UMNO dalam pilihanraya umum yang datang beroleh kejayaan yang cemerlang. Kesilapan BN meletak calon akan memberi kelegaan kepada pihak pembangkang. Jangan berlaku 'pisang berbuah dua kali'. Ingatlah rakyat hari ini sudah  boleh menilai calon yang disukai dan calon yang tidak disukai. Calon yang baik dan calon yang tidak baik. Calon yang jujur dan ikhlas dan calon yang penting diri sendiri. 
Oleh itu pemilihan calon untuk kawasan DUN dan Parlimen bagi kawasan Balik Pulau masih terbuka kepada semua pemimpin-pemimpin UMNO, NGO atau orang perseorangan yang layak. Yang bercita-cita besar bolehlah mengatur strategi sendiri, boleh melobi, boleh menonjolkan diri dengan apa jua cara dan kaedah asalkan tidak keterlaluan. Paling mustahak kekuatan parti diutamakan dan sentiasa dipelihara. Jangan keghairahan pemimpin-pemimpin kita untuk mengejar cita-cita (menjadi calon) hingga leka dan alpa, UMNO dibenci, BN ditolak oleh pengundi dalam PRU akan datang. 
Sebenarnya UMNO/BN akan menghadapi lebih banyak cabaran  dan sengit dalam PRU akan datang. Semua peringkat kepimpinan UMNO khususnya UMNO Bahagian Balik Pulau perlu memikirkan usaha ke arah menguatkan parti UMNO dalam jangkamasa pendek mahupun dalam jangkamasa panjang. Fikirkan juga program-program yang boleh menguatkan parti. Pilihanraya umum mungkin masih jauh lagi. Tak guna kita berjaya jadi calon tetapi parti UMNO jadi lemah kemudiannya kerana pemimpin dan ahli parti tidak sehaluan. Inilah yang menjadi kebimbangan sesetengah pemimpin UMNO di bahagian dan cawangan semakin menjelangnya PRU yang akan datang. Pemimpin-pemimpin utama parti perlu memikirkan dengan sebaik-baiknya dan memberi pertimbangan seadil-adilnya agar masalah pencalonan tidak menjadi isu besar yang boleh menjejaskan kekuatan parti UMNO dan menggugatkan BN dalam pilihanraya umum nanti. Jangan sampai pengundi menghukum BN dalam pilihanraya akan datang kerana benci kepada UMNO dan benci kepada UMNO kerana meluat kepada pemimpinnya.

2 comments:

  1. Calon NGO dari perkasa syahedan mahu jugak..lagi pening.

    ReplyDelete
  2. farid saad sabar dulula baru sangat. jangan jadi kaduk naik junjung.

    ReplyDelete

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.