"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Tuesday, July 12, 2011

Mati Syahid bagi mereka yang mati kerana berdemontrasi menentang kerajaan?

Penyelidik di Kedutaan Arab Saudi Ustaz Idris Sulaiman menyifatkan seseorang yang mati akibat demonstrasi bukanlah mati syahid sebagaimana yang didakwa sebaliknya mati dalam keadaan jahiliah.

Ini kerana demonstarsi itu mengajak kepada pepecahan umat Islam sedangkan hal ini bercanggah dengan apa yang dituntut oleh agama Islam yang mahukan umatnya bersatu padu dan melarang umatnya berpecah belah.

“Dalam hadis Rasulullah saw, yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang bermaksud ‘barang siapa yang menarik ketaatannya, dia akan bertemu Allah tanpa alasan, dan barang siapa yang mati tanpa bai’ah (ketaatan) di lehernya, dia telah mati dalam keadaan jahiliah”, katanya.

"Maksud mati dalam jahiliah adalah kematian yang tidak diinginkan oleh seorang muslim seperti mana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim.

“Hal ini berbeza sama sekali dengan apa yang disebut-sebutkan dalam media massa, yang kebanyakan banyak dipengaruhi oleh orang-orang Barat, di mana mereka yang mati akibat demonstrasi dikatakan mati syahid.

Sedangkan Rasulullah saw berkata, ia telah mati dalam keadaan jahiliah. Jadi ini jelas menunjukkan sesuatu yang bercanggah.
“Jelas itu satu dusta, satu penyelewengan kerana (bercanggah dengan) hadis-hadis yang kita sebutkan tadi”, katanya. [Baca selanjutnya].

Sumber: Blog Empaya Pemuda

2 comments:

  1. Pakatan haram ni memnag dah tak betul perangainya, tak senonoh...!!!

    Harap dapat dilink blog KL BOYZ disini..
    Terima Kasih..

    http://klboyzwangsa.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. mati syahid? Bangang sebangangnya kalau ada ustaz bagi fatwa macam ini. inilah dinamakan mati KATAK

    ReplyDelete

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.