"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Wednesday, September 1, 2010

Nasihat Raja Muda Perak untuk pemimpin Melayu khususnya PAS yang semakin melampau!

Umat Islam di negara ini berada dalam suasana kritikal dan tenggelam punca, titah Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah.

Baginda bertitah, umat Islam wajib mengambil pengajaran sebelum nasi menjadi bubur kerana masa hadapan dan penentuan nasib umat Islam berada dalam tangan masing-masing.

“Selagi umat Islam kekal bersatu dan teguh berpadu, tiada pihak yang berani meruntuh atau menjatuhkannya.

“Kejatuhan hanya berlaku apabila umat tidak bersatu dan terus menghakiskan kekuatan di antara satu sama lain,” titah baginda pada Majlis Anugerah Kecemerlangan Pelajar Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) peringkat negeri Perak dan sumbangan hari raya Aidilfitri Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIPk) di Auditorium Kompleks Islam Darul Ridzuan di sini, semalam.

Hadir sama, Raja Puan Besar Perak, Tunku Zara Salim, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dan Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, ICT, Sumber Manusia, Sains dan Teknologi Negeri, Datuk Mohammad Zahir Abdul Khalid.

Baginda menasihati semua umat berdoa supaya persengketaan dalam kalangan umat dihentikan agar bangsa dan tanah air tidak musnah akibat kerakusan pemimpin.

Pemimpin memilih untuk bertelagah dan membuat pilihan untuk bersaing bagi mendapat pengaruh sehingga tergamak melakukan perkara ekstrem dengan mencemarkan agama serta menjatuhkan maruah ummah.

“Beta berharap pemimpin dalam kalangan umat Islam akan mendapat taufik dan hidayah untuk melakukan sebaik perkara demi kesejahteraan ummah.

“Pencerobohan besar bermula dari perbuatan kecil. Ia mungkin bermula dari sebuah surau, atau sebuah madrasah, atau sebuah masjid atau sebuah mimbar melalui satu ungkapan, ucapan, khutbah, tazkirah atau doa.

“Jika dalam menghadapi pencerobohan kecil, umat Islam masih belum insaf, berdegil, sombong mempertahankan ego dan memilih untuk bertelagah, maka umat Islam sebenarnya telah memberikan petanda salah menggalakkan pencerobohan lebih besar,” titah baginda. 

Untuk Renungan:
“Sultan (pemimpin) itu adalah naungan Allah di bumi, sesiapa yang menghinanya, maka Allah akan menghinakannya dan sesiapa yang memuliakannya, nescaya Allah akan memuliakan dia.” (Hadis Riwayat al-Baihaqi, Syu’abul Iman, 6/17, no. 7373. Dinyatakan hasan oleh al-Albani, Dzilalil Jannah fii Takhrij as-Sunnah li Ibn Abi ‘Ashim, 2/224, no. 1024)

1 comment:

  1. Yang ego, bongkak, sombong adalah pemimpin PAS...

    ReplyDelete

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.