"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Wednesday, August 14, 2013

Penamaan Calon AJK Bahagian di Negeri Pulau Pinang

Dari sumber Pejabat Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang memberitahu tarikh penamaan calon AJK Bahagian bagi sayap-sayap UMNO di negeri Pulau Pinang pada 21 September 2013 (Sabtu). Manakala penamaan calon bagi AJK Bahagian pula pada 28 Sept. 2013 (Sabtu). Masa dan tempat bagi kedua-dua penamaan calon itu adalah seperti berikut: Jam 9.00 pagi - 5.00 ptg di Politeknik Seberang Prai, Pulau Pinang.

Inilah masanya Ketua Bahagian dan AJK Bahagian termasuk Pemuda, Wanita dan Puteri dipilih dari kalangan yang terbaik. Walau bagaimanapun, kekuatan dan keutuhan parti mesti didahulukan. Lawan boleh lawan, boleh menang tapi kekuatan parti selepas pemilihan perlu diambil kira. Kita tidak mahu, yang menang jadi arang dan yang kalah jadi abu. Ini bermakna parti UMNO akan jadi arang mahupun abu jika pemimpin merebut jawatan sesama sendiri. Oleh itu usaha kompromi dengan dasar menjaga keutuhan dan kekuatan parti perlu diberi keutamaan. Biarlah pengalaman lampau menjadi guru yang mengajar kita menjadi seorang yang insaf diri dan bersyukur seadanya. 

Walaupun begitu ada masa dan situasi tertentu, persaingan yang sihat boleh mewujudkan perubahan yang positif kepada UMNO. Kata lain, UMNO bertambah kuat dan disegani bila ketua dan AJK yang terlantik melalui tapisan dan pemilihan yang begitu teliti oleh para perwakilan. Tapi berapa kerat para perwakilan yang mampu memilih AJK berdasarkan merit seseorang calon? Kebanyakan perwakilan masih lagi dipaksa dan terpaksa memilih berdasarkan puak-puak yang dicetus sama ada secara sengaja ataupun tidak sengaja. 

Jika masih berlaku dan wujud puak-puak dalam Bahagian, sampai bila pun UMNO tidak akan dihormati oleh rakyat. Jangan berpura-pura dan jangan berlakon begitu banyak. Tunjukkan keikhlasan dan kejujuran di kalangan pemimpin UMNO sendiri untuk bersatu dan bekerjasama sebagai satu keluarga. Yang muda jangan tergesa-gesa dan gopoh kerana tidak akan lari gunung dikejar. Yang lama pula perlu buktikan bahawa pengalamannya masih diperlukan, mampu memimpin secara yang adil dan menjadi model kepimpinan yang boleh dicontohi oleh pemimpin pelapis yang sedia ada.

Ingatlah rakyat khususnya ahli-ahli UMNO sedang memerhati malahan ada yang lebih mengetahui apa yang sedang berlaku dalam keluarga UMNO di peringkat Bahagian, sayap-sayap dan cawangan-cawangannya. Belum bermula mesyuarat cawangan sudah ada suara-suara kecewa dizahirkan oleh orang-orang tertentu. Jika diteliti memang ada benarnya! Tak perlu didedahkan di ruangan ini, ibarat kata pepatah Melayu " Ludah ke langit, timpa di batang hidung sendiri". Namun pucuk pimpinan bahagian perlu lebih adil dalam membuat sebarang perlantikan pada masa yang akan datang. Bagaimana kita boleh bercakap tentang keadilan kepada orang lain sedangkan tindakan diri sendiri sudah dilihat tidak adil. Jika dibiarkan boleh jadi isu besar yang sudah pasti merenggangkan hubungan antara pimpinan dan ahli-ahli UMNO antara kawasan DUN yang ada. 

Jika ada penasihat atau orang kanan, biarlah nasihat yang diberi dan keputusan yang dibuat mengambil kira prinsip keadilan untuk semua ahli UMNO. Ingatlah pemimpin UMNO bukan milik ahli-ahli UMNO di sesuatu kelompok. Tunjukkan dan buktikan pemimpin UMNO yang bakal berada dalam bahagian nanti adalah pemimpin kepada semua cawangan dan semua kawasan DUN yang ada. Sekian.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.