"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Thursday, September 12, 2013

Orang Cina ini memang kurang ajar!

Satu peristiwa amat aku marah. Nasib baik aku orang yang sangat penyabar, seorang Cina kedai papan agak selamat di tempat aku. Dalam sebuah kedai aku menunggu anak taukeh kedai seorang jantan berbincang pasal perbelanjaan upah buat dapur rumah dengan sepasang suami isteri orang Melayu. Orang Melayu lelaki itu merayu kepada anak taukeh itu supaya upah dan kos belanja keseluruhannya dapat dikurangkan lagi.

Aku kesian juga sebab aku lihat sepasang orang Melayu itu bukan golongan orang yang berada. Jika mereka orang senang sudah tentu mereka tidak merayu-rayu supaya upah dan kos belanja ubahsuai dapur dapat dikurangkan lagi. Paling aku geram bila aku terdengar Cina jantan itu kata kepada sepasang suami isteri Melayu itu, " cuba tanya itu Latok Najib, dia boleh kurangkan hargakah? Itu halga minyiak lagi naik 20 sen. Olang susah naik motor honda cup macam mana mau hidup. Lu tanyalah sama dia (DS Najib) ". Darah aku mula naik ke muka. Sepasang Melayu itu tak terkata apa-apa.

Aku terus campurtangan. Aku kata kepada jantan Cina kurang ajar itu, " Lu ingat itu Datuk Najib bodoh kah? Itu minyak harga naik sebab kerajaan kurangkan subsidi harga minyak. Kerajaan ambil duit dari olang kaya macam lu olang yang banyak lori, kereta besar-besar kemudian kerajaan beri bantuan BR1M kepada olang susah macam saya".  Secara spontan lelaki Melayu itu menambah kata " Lu tau ka, nanti BR1M tahun depan mungkin kerajaan tambah lagi sebab harga minyak sudah naik".

Hati aku sedikit lega rupa-rupanya lelaki Melayu itu tidak mudah disongsangkan fikirannya. Aku naik semangat lagi lalu berkata "Itu Datuk Najib sudah tak percaya semua olang Cina. Olang Cina suka tipu sama olang Melayu. Hari ini dia mahu tolong, dia mahu jaga olang dia, olang Melayu dan olang Islam". "Buatlah baik macam mana sekalipun olang Cina tetap pilih pembangkang" aku berkata begitu sambil aku berjalan keluar meninggalkan kedai papan itu yang berhampiran dengan sebuah sekolah rendah kebangsaan di Teluk Kumbar, Pulau Pinang.

Sebenarnya kita mesti berani. Jangan peduli lagi dengan mereka golongan Cina yang memang tak sedar diri. Jika ada kedai papan Melayu, kita akan kempen beli dari kedai Melayu. Malangnya di Teluk Kumbar langsung tidak ada kedai papan milik orang Melayu. Pemuda-pemuda Melayu aku merayu supaya kita semua bersatu. Maruah kita mulai dirobek oleh mereka yang sudah lupa asal usul mereka. Mereka ini sudah tidak heran lagi dengan pemimpin Melayu dan Raja-Raja Melayu. Malahan lagu negaraku diubah lirik dan bendera jalur gemilang dibakar. Raja Melayu dihina dalam facebook serta agama Islam diperlekehkan. Jaga...jaga..kita sabar ada had sempadannya. Eloklah orang-orang muda Melayu pakat ramai-ramai pi menonton filem Tanda Putera yang mahu diharamkan oleh Guan Eng di Pulau Pinang.

9 comments:

  1. sepasang melayu tu bodoh...ramai lg kontraktor melayu yg boleh buat kerja yg mereaka mahu kan. napa suruh cina??

    ReplyDelete
  2. Dalam duk kutuk cina...saudara/saudari yang terlibat snggup menjatuhkan/ meretabat bahasa melayu di hadapan orang cina..'LU' 'OLANG' dan bertutur pun macam oang cina. Kalau bahasa kita pun kita tak dpt naak mertabatkaan..kita rendaahkan mertabat bahasa kita semata2 nak berkomunikasi dengan mereka.

    ReplyDelete
  3. Inilah sikap orang Melayu. Isu besarnya bukan bahasa dialek Cina. Kalau nak bincang pasal bahasa kita boleh sentuh dalam konteks yg lain. Kenapa pula mahu lari daripada isu yang sebenarnya. Kedua Anon di atas adalah orang yang sama. Sudah tentu orang Melayu ini pro DAP kerana orang Melayu spt ini tidak senang jika rakan mereka dikutuk. Orang Melayu spt ini jugalah yang jadi duri dalam daging dan ibaratkan kacang lupakan kulit.

    ReplyDelete
  4. setuju dgn paku payong.

    ReplyDelete
  5. Aku pun ckp lu..olang..lu..olang dgn cina masa maki2 diorang sbb cibai2 nie bukan paham bahasa melayu pon. Kalau la aku boleh mencarut dlm bahasa cina dah lama aku buat...bahasa melayu nie bahasa yg lembut...yg mmg indah milik org2 melayu...tak layak utk bangsa2 setan yg tau menipu je kerja dia...oh ya...jgn la pulak ada yg ckp tak semua cina mcm tu...maksud aku segolongan setan2 jerr...

    ReplyDelete
  6. cina memang kurang ajar , babi itu cina pergi mampus lah lu cina gi dok Singapore jangan duduk malaysia

    ReplyDelete
  7. bukan semua org cina kurang ajar, banyak juga yg baik2 mcm David Teo, Ong Kim Sui, Chua Soi Lek dan banyak lagi....

    ReplyDelete
  8. Betul. Mmg sesetengah cina perangai macam bangang. Puji orang melayu melambung2. Tp bila dh x suka, sanggup malukan kita depan orang. Dengan orang tua x pernah hormat. Bangang abadi.

    ReplyDelete
  9. Setengah suku cina pun tak suko dengan kaum dyo. Depa buat taek abis all cina keno tindas. Itulah kato nyo. Entah lah tak dapek den nak nolong doh. Apo2 pon kito sumo kono lhaa siap sedio. Orang melayu sumo dah lamo bsabar tahap gunung berapi melotop.

    ReplyDelete

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.