"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Sunday, January 23, 2011

Mana perginya wakil rakyat Pakatan Rakyat pada masa banjir di Teluki Kumbar?

Semalam ada cerita di Teluk Kumbar. Satu rombongan Speaker DUN Pulau Pinang ,YB Tuan Abd. Halim Hussin melawat kawasan kononnya meninjau projek-projek yang dibuat oleh kerajaan negeri. Antara projek yang dilawati oleh rombongan Tn Speaker ialah Rumah Pam di Kuala Sungai Teluk Kumbar. Cuma dalam ruangan ini, aku nak komen sikit aje.
Masa banjir dulu dah beberapa kali banjir, tidak nampak muka pun Tn Speaker dan juga Pengerusi JKKKN ke kawasan ini, turun dan lihat sendiri rumah-rumah orang kampung yang ditenggelami air bah. Orang kampung tercari-cari ke mana Pengerusi JKKKN untuk mendapat bantuan makanan dan minuman semasa banjir. Yang selalu kelihatan Pengerusi JKKKP dan ahli-ahli jawatankuasanya yang turun membantu menyelamatkan harta benda orang ramai. YB Syed Amerruddin (ADUN Bayan Lepas) turut meredah banjir melawat rumah-rumah yang dinaiki banjir [Lihat sini].
Bagi mengatasi banjir pada masa akan datang, kerajaan persekutuan telah meluluskan peruntukan membina rumah pam di Kuala Sungai Teluk Kumbar. Semasa dalam pembinaan itu, sekali lagi rumah-rumah kawasan itu dinaiki air. Tapi apakah JKKKN tahu masalah ini? Setelah rumah pam itu siap, baru nampak muka dan berlagak pula seolah-olah projek ini adalah hasil usaha JKKKN dan peruntukan kerajaan negeri. Dengan rasa sombong tanya pula mana YB Syed tak turun ke padang? Melalui ruang ini, aku nak bagi tahu kepada tuan-tuan semua. YB Syed akan turun jika ada masalah banjir, rumah terbakar dan sebagainya. Beliau tidak turun jual air liur seperti ahli parlimen Balik Pulau. Mangsa rumah terbakar contohnya dibantu dan disewakan rumah untuk sementara kepada meeka. Tapi ahli parlimen Balik Pulau apa yang dia beri kepada mangsa banjir dan rumah terbakar? Wakil rakyat BN/UMNO tidak seperti ahli parlimen Balik Pulau dan wakil rakyat PR yang lain-lain ibarat kata pepatah Melayu, "Telur sebiji, riuh sekampung".

2 comments:

  1. politik ja depa tau tugas dan tanggungjawab depa lupa.. tunggu la balasan nt..

    blogger baru pulau pinang

    ReplyDelete
  2. PEMIMPIN PR LBH DULU DTG...CUMA TAK MASUK PRESS JER...DAH SELSAI ORG UMNO PUN SAMPAI..TRUS MASUK PRESS!!!

    KA..KA..KA..KA... SEMPAT LAGI TU KELENTONG!!!!

    ReplyDelete

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.