"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Friday, August 19, 2011

Isu Pejabat DAP dibakar: Kenyataan Guan Eng menyemarakkan lagi api perkauman!

Begitu mudah Ketua Menteri Pulau Pinang, YAB Tuan Lim Guan Eng membuat tuduhan bahawa UMNO jadi punca pejabat DAP Negeri dibakar. Beginikah sikap seorang Ketua Menteri yang sebenarnya menjadi payung kepada keamanan dan kedamaian hidup rakyat pelbagai etnik di negeri ini. Apa jua keadaan Ketua Menteri perlu dalam keadaan 'cool' sehingga hasil siasatan pihak polis dilakukan. Jangan membuat tuduhan memBABI buta tanpa memikirkan risikonya. Tuduhan Ketua Menteri itu lebih merbahaya daripada kebakaran yang berlaku. Tuduhan Ketua Menteri lebih menyemarakkan lagi api perkauman di negeri ini. Ketua Menteri mempunyai agenda politik peribadi yang cukup kotor. Macam mana beliau boleh jadi seorang Ketua Menteri dengan membuat tuduhan atau andaian yang boleh mencetus kemarahan antara rakyat di negeri ini? Apakah Ketua Menteri Pulau Pinang, Setiausaha Agung DAP mahu menanam kebencian rakyat Pulau Pinang kepada UMNO yang juga rakyatnya? Selaku Ketua Menteri, jika pun benar dakwaan itu, ia sepatutnya menyerahkan kepada pihak polis untuk mengambil tindakan sewajarnya. Guan Eng sepatutnya mengutamakan keamanan rakyat di bawah pemerintahannya bukan sebaliknya menyemarakkan lagi semangat kebencian di kalangan rakyatnya. Malang rakyat Pulau Pinang yang mempunyai Ketua Menteri seperti ini.
Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman melalui Utusan Online telah menegaskan, tuduhan tersebut amat keterlaluan malah dibuat tanpa menyatakan sebarang bukti.
Sehubungan itu, beliau berkata, pihaknya akan menghantar notis tujuh hari meminta Guan Eng menyatakan bukti berhubung kenyataan tersebut atau tampil meminta maaf secara terbuka jika gagal berbuat demikian.
‘‘Bagi saya, kenyataan ini sangat biadab dan tidak bertanggungjawab. Sebagai Ketua Menteri, beliau (Guan Eng) sepatutnya malu kerana membuat tuduhan cukup berat tanpa menyatakan sebarang bukti,” katanya. Datuk Zainal Abidin Osman perlu membawa kes ini ke mahkamah sekiranya dakwaan Guan Eng itu tidak benar. Guan Eng perlu sedar dalam situasi politik sekarang ini, pelbagai andai boleh dibuat. Tapi membuat tuduhan secara terbuka seperti yang dilakukan oleh Guan Eng amat merbahaya dan sepatutnya perlu dielakkan supaya tidak menimbulkan isu yang lebih besar. Kemungkinan ada pihak ketiga yang berniat jahat mahu menimbulkan kekacauan di negeri ini ibarat kata pepatah Melayu ada pihak mahu menangguk di air yang keruh. Walau bagaimanapun, Datuk Zainal Abidin perlu tegas dan berani membela UMNO yang sentiasa difitnah oleh pemimpin pembangkang secara keterlaluan sepertimana tuduhan Ketua Menteri Pulau Pinang yang biadap ini. Sebahagian besar rakyat yang beragama Islam di negeri sudah bosan dengan kepimpinan Pakatan Pembangkang yang sering menimbulkan isu dan masalah di negeri ini sejak 3 tahun yang lalu. Kita mahu pemerintah yang mementingkan keamanan dan kemajuan rakyat bukan pemerintah yang memikirkan keuntungan politik pada setiap masa, siang dan malam.

1 comment:

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.