"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Sunday, March 31, 2013

Susahnya memilih calon DUN dan Parlimen di Pulau Pinang



Masalah calon BN di negeri-negeri yang diperintah oleh PR tidak sepatutnya berlaku. Bila ada masalah pemilihan calon untuk kerusi DUN atau Parlimen tertentu sudah pasti sedikit sebanyak akan menjejaskan usaha BN menawan semula negeri-negeri pembangkang. Kenapa jadi begitu?
Semua pihak tentu sekali akur dengan keputusan pucuk pimpinan untuk memilih 'winnable candidate'. Hakikatnya, calon yang boleh menang ditentukan oleh pengundi-pengundi sama ada pengundi-pengundi itu penyokong BN, penyokong PR atau atas pagar. 

Pihak pengurusan parti peringkat bahagian boleh membuat keputusan terbaik dalam pemilihan calon. Memanglah pihak bahagian boleh menghantar nama 3 calon untuk dipilih oleh PM sendiri. Realitinya bakal-bakal calon mempunyai kekuatan dan kelebihan masing-masing untuk dipilih. Kadang-kadang kita ahli-ahli UMNO dan penyokong-penyokong BN menjadi begitu bimbang dengan pendirian bakal-bakal calon ini.

Apakah bakal-bakal calon bersedia untuk menerima keputusan pucuk pimpinan parti jika tidak dipilih? Sudah pasti perasaan kecewa tidak boleh disembunyikan lagi. Kesetiaan kepada parti mesti didahulukan. Bakal-bakal calon yang tidak dipilih mesti menerima keputusan dengan fikiran terbuka walaupun terlalu pahit untuk menerimanya. Kita sangat berharap pucuk pimpinan parti membuat pemilihan yang paling tepat. Cuba meminimumkan masalah dalaman dan luar parti jika seseorang calon itu dipilih. 

Calon yang dipilih itu hendaknya yang terbaik untuk pengundi-pengundi kawasan DUN mahupun parlimen. Calon yang disegani lagi dihormati kawan dan lawan. Calon yang disenangi oleh pengundi-pengundi. Bukan calon yang sibuk berjumpa rakyat bila tiba musim pilihanraya. Kata lainnya, calon yang dipilih adalah calon yang boleh menang.
Sebenarnya bakal-bakal calon yang dikehendaki pengundi telah ada. Cuma menunggu keputusan pucuk pimpinan parti yang akan mengumumkannya tidak lama lagi. Kita berharap keputusan calon tidak memeranjatkan semua pihak dalam parti komponen mahupun di luar parti komponen. Pemilihan calon yang tepat boleh menaikkan semangat jentera parti untuk bekerja. Kesilapan pemilihan calon sudah pasti memerlukan suatu usaha yang luar biasa untuk memenangkan calon berkenaan. 
Sebaik-baiknya secara jujur dan ikhlas, bakal-bakal calon boleh berunding sesama sendiri. Utamakan kepentingan parti daripada kepentingan diri. Tanyalah pandangan pimpinan parti-parti komponen dan tanyalah pengundi-pengundi atas pagar. Jadikan pengalaman pemilihan calon dalam PRU yang lalu sebagai pengajaran yang berguna. Jangan pisang berbuah banyak kali. Cukup hanya sekali sebab jentera kerja pilihanraya BN amat serik untuk bekerja. Kita tunggu dan lihat! Masa begitu hampir. Pastikan calon BN yang terbaik untuk pengundi. BN pasti menang. Hidup BN untuk kesejahteraan rakyat.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.