"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Sunday, August 22, 2010

SOLAT JUMAAT : ISLAM DIAIBKAN PAKATAN RAKYAT DI PULAU MUTIARA

"Ya Allah Ya Tuhanku, Kau selamatkanlah pemimpin kami Lim Guan Eng dan rakan-rakan kepimpinan kerajaan negeri," dan tiada doa kesejahteraan untuk Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Yang Dipertua Negeri, Tun Abdul Rahman Abas.(petikan Mingguan Malaysia 22 Ogos 2010)


Sebelum GWM melangkau lebih jauh lagi dengan isu ini, ada lebih baiknya kita renungkan kembali apakah pengertian dan maksud khutbah jumaat dan rukun khutbah jumaat secara terperinci.

Khutbah Jumaat ialah dua khutbah yang diberikan oleh khatib setiap kali Solat Jumaat dilaksanakan. Ia merupakan salah satu syarat sah Solat Jumaat.

Manakala Rukun khutbah Jumaat adalah:

1. Khutbah dimulai dengan memberi pujian pada Allah SWT seperti ucapan: "Alhamdulillah".
2. Diikuti dengan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW: "Allahuma salli ala Saidina Muhammad waala ali Saidina Muhammad."
3. Khutbah hendaklah mengandungi pesanan kepada para jamaah agar bertaqwa kepada Allah SWT seperti: "bertaqwalah kamu kepada Allah."
4. Membaca satu ayat Quran pada khutbah yang pertama atau kedua, tapi paling elok pada khutbah yang pertama.
5. Mendoakan setiap Muslim pada khutbah yang kedua sekurang-kurangnya: "Rahima-kumullah."

(Pengertian di atas di ambil dari buku yang ditulis oleh Ustaz Ismail Kamus)

Sekarang sudah jelas apakah Khutbah Jumaat dan Rukun Khutbah Jumaat. Kontroversi doa khutbah kepada bukan muslim (terutamanya kepada Lim Guan Eng) di Pulau Pinang perlu dilihat dari konteks ilmiah dan politik itu sendiri.

Dari Sudut Ilmiah

Apabila di sebut rukun maka ianya wajib dilaksanakan, bukannya sunat atau harus. Jika dari konteks ilmiah dan fardhu atau wajib telah ditinggalkan secara sengaja, bukankah sudah menjadi kerugian kepada para jemaah yang mengerjakan solat jumaat pada hari tersebut?

Khatib yang membacakan khutbah pada hari tersebut wajib bertanggungjawab di atas kekhilafannya, jika terlupa. Bagaimana pula jika sengaja berbuat demikian?

Apa perlu didoakan kepada bukan Muslim sedangkan di dalam solat seharian kita sering membaca Doa Iftitah. Doa yang sering dibaca sebelum membaca Surah Al Fatihah ini adalah Aku Janji bahawa kita tidak mahu tergolong di dalam Golongan Kafir.

Di Politikkan?

Awal awal lagi Harakah sudah memperlihatkan isu kontroversi ini dimainkan oleh UMNO sebagai lanjutan isu perkauman yang dimainkan oleh MCA (UMNO dituduh bertindak sedemikian sebagai langkah politic desparation).

Dalam hal ini, GWM membidas PAS dan Harakah kerana juak juak ini yang sebenarnya mensensasikan isu yang sudah menjadi kontroversi.

Mengapa pula UMNO dipersalahkan atas dasar membangkitkan isu doa kepada Lim Guan Eng. Pada hakikatnya PAS terlupa bahawa merekalah yang memulakan langkah mengaibkan Islam dan mempolitikkan agama.

Naib Yang Dipertua Ulama Malaysia cawangan Pulau Pinang dan juga Bekas Ketua Pemuda PAS Pulau Pinang, saudara Mohamad Hafiz Nordin mengaku pernah berdoa kepada Lim Guan Eng semasa menyampaikan khutbah Jumaat di Masjid Hashim Yahya ( lihat Sinar Harian 21 Ogos 2010 ).

Siapa sebenarnya yang mempolitikkan isu, siapa sebenarnya yang memperalatkan Islam demi rakusnya kuasa undi bukan Muslim?


Jika dibenarkan sekalipun berdoa untuk bukan Muslim, apakah layak manusia yang bernama Lim Guan Eng ini didoakan sedangkan umum mengetahui pelbagai perkara yang dilakukan oleh manusia yang di angkat sebegitu tinggi darjatnya oleh PAS ini, terlalu banyak memudaratkan umat Islam.

Apakah tidak cukup lagi dengan peristiwa yang telah berlaku di Perak tempoh hari sebagaimana doa untuk Sultan Perak, sesama Muslim, juga ditinggalkan oleh juak juak ini. Begitu biadab!

Jika sekalipun PAS menuduh UMNO cuba bermain dengan api perkauman melalui pembohongan dan fitnah, bagaimana pula dengan saksi saksi yang menunaikan Solat Jumaat, yang sanggup memberi keterangan terhadap perisitwa yang berlaku di Masjid Jamek Jelutong.

Satu kebetulan? satu permainan politik silap mata oleh UMNO? atau sememangnya perkara ini berlaku? Tidak mungkin ramai saksi yang sanggup tampil memberi keterangan jika dipanggil ini pekak dan tuli dan jahil belaka.

Menutup kepincangan

Agak melucukan apabila Anwar Ibrahim turut menganggap doa khutbah ini adalah fitnah dan permainan politik perkauman sempit oleh UMNO. Beliau mendakwa telah membaca teks khutbah berkenaan yang diedarkan kepadanya ( lihat Sinar Harian 21 Ogos 2010 ).


Mungkin beliau terlupa akibat permainan politik sempit dan kuat berjanji beliaulah timbulnya isu penduduk bangsa India di Kampung Buah Pala dan bagaimana umat Melayu terus dipinggirkan dan ditindas oleh parti dominan di dalam Pakatan Rakyat, DAP.
Adakah ianya juga mainan politik sempit UMNO dan BN?

Anwar Ibrahim begitu pantas membuat kesimpulan bahawa isu doa kontroversi ini adalah mainan politik UMNO. Walhal beliau terlupa bahawa MAIPP masih meneruskan siasatan ke atas isu ini. Bagaimana boleh terus menerus membuat kesimpulan sedangkan siasatan masih dijalankan?


Anwar Ibrahim dilihat mahu menutup setiap lubang kelemahan dan kepincangan dengan kadar yang segera kerana tidak mahu Pakatan Rakyat goyah di Pulau Pinang.

Biarkanlah siasatan rapi terus dijalankan. MAIPP juga perlu memanggil saksi saksi Solat Jumaat di Masjid Jamek Jelutong yang terlibat untuk di ambil keterangan.

Anwar Ibrahim tidak perlu menjadi juri dan hakim di dalam satu masa semata mata untuk menutup kerosakan yang telah berlaku ( damage has been done ). Jika mahu dilihat adil, siasatan terperinci perlu dijalankan secepat mungkin.
Di Politikkan atau Kebenaran?
GWM tidak pernah berasa terkejut jika isu ini sememangnya terjadi akibat kebobrokan penyokong Pakatan Rakyat yang terlalu jumud dan fanatik mempertahankan seorang manusia bernama Lim Guan Eng.

Ini kerana PAS adalah parti politik, parti yang menggunakan Islam sebagai lencana, parti yang telah merosakkan keindahan Islam itu sendiri.


Maka tidak hairan jika sembahyang dua imam nyata dan sememangnya di juarai oleh PAS sejak dahulu lagi. Inikan pula tindakan kontroversi meninggalkan doa terhadap pemerintah Muslim dan mengaminkannya, Yang Di Pertuan Agomg.
Sumber: Gelombang Wangsa Maju

7 comments:

  1. Hancur!
    Hancoq!
    HamPAS!

    ReplyDelete
  2. UMNO ingat apabila isu ini dimainkan akan mendatangkan kemarahan umat islam. tapi yang sebenarnya orang yang benar-benar islam akan terus bertambah membenci UMNO. Inilah petunjuk bahawa UMNO LAKNATULLAH sedang bernafas dalam lumpur.

    ReplyDelete
  3. anon ahliPas 1124pm

    sebenarnye org yang benar2 islam akan terus membenci HamPAS yang memang terbukti sesat lagi menyesatkan...isu2 ni dibuat sendiri oleh pengikut HamPAS...kenapa perlu menyalahkan UMNO??HamPAS akan ditalkinkan oleh rakyat pada PRU13..Amin

    ReplyDelete
  4. Sesuatu yang tidak masuk akal, kenapa mendoakan golongan yang mempersendakan ISLAM dan memerangi org ISLAM di dalam Rumah ALLAH??ajaran agama hamPAS semakin Sesat daripada ajaran ISLAM sebenar..Masyaallah

    ReplyDelete
  5. Kalau nak mengislamkan Guan Eng ada saluran lain yg lebih sesuai bukan khutbah jumaat. Fikirlah sebelum buat sesuatu. PAS terpaksa sokong walaupun kebanyakan ahli PAS terkejut (tak suka) dgn perbuatan tidak beradab khatib politik PAS. Ini semua angkara ajaran TGNA. Politik tanpa sempadan. PAS jadi Parti Ajaran Setan...insyaAllah akan ranap dlm PRU akan datang akibat perbuatan bongkak dan sombong mereka (pemimpin PAS) hari ini.

    ReplyDelete
  6. Sebenarnya orang UMNO lebih KAPIAQ dari DAP.
    Mengaku ISLAM tapi tak nak ikut ajaran islam.
    Kebanyakan orang UMNO tak SEMBAHYANG . Bini preseden depa pun tak tutup aurat. DAYUS punya NAJIB serta UMNO 1 malaysia termasuk mufti HARAMSANI. YAALLAH kau LAKNAT lah parti UMNO.

    ReplyDelete
  7. Jika PAS dipihak yg benar, dah lama UMNO terjatuh tersungkur dan rebah. Tapi UMNO pernah jatuh dan bangun semula. Kini UMNO mulai bangkit semula. Buatlah solat hajat ribuan malahan pun jutaan ahli dan penyokong PAS termasuk DAP sekalipun, jika Allah swt tak restui apa boleh buat. Sikap penyokong PAS atau pemimpin PAS spt Anon di atas lah yg menjadi penyebab kepada jatuhnya PAS dlm PRU yg akan datang.

    ReplyDelete

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.