"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Sunday, July 1, 2012

Masjid jadi medan berpolitik bukan tempat penyatuan ummah!

Sejak masjid diambil alih oleh puak-puak pembangkang, kebanyakan khutbah sedikit sebanyak cenderung ke arah memperkatakan tentang isu politik semasa. Selaku parti pemerintah, PAS dan PKR mengambil peluang ini menjadikan mimbar masjid sebagai alat untuk menyebarkan ideologi dan memantapkan sokongan ahli-ahli qariah menyokong parti pemerintah. Selaku Exco Agama Negeri Pulau Pinang dan merangkap YDP MAIPP, YB Malek Kassim sendiri faham bahawa bukan semua ahli qariah menyokong PAS atau PKR. Kebanyakan orang-orang Melayu masih kuat menyokong UMNO dan sebahagiannya pula tidak memihak mana-mana parti politik. Pernahkah UMNO semasa BN memerintah telah menggunakan mimbar masjid untuk menghentam atau mengkritik parti-parti pembangkang? Imam-imam masjid sama ada imam itu dari PAS mahupun UMNO diminta hanya membaca teks khutbah yang disediakan oleh pihak MAIPP.
Sebaliknya apa yang berlaku sekarang sejak PR memerintah Pulau Pinang, umat Islam berpecah belah sesama sendiri. Bermula dengan cadangan pemilihan AJK Qariah melalui suatu pilihanraya yang dicadangkan oleh kerajaan PR Pulau Pinang. Setelah mendapat bantahan keras oleh kebanyakan ahli-ahli qariah dan NGOs maka perancangan pilihanraya peringkat qariah itu dibatalkan atau ditangguhkan buat sementara waktu.
Orang-orang Melayu/Islam perlu ingat, perancangan memecah-belahkan bangsa Melayu atau umat Islam seperti ini tidak berlaku di kalangan bangsa lain. Tiada perebutan jawatan dalam pertubuhan-pertubuhan agama Buddha, Kristian dan Hindu. Tiada campur tangan politik dalam pemilihan AJK pengurusan gereja, tokong dan kuil bagi penganut-penganut agama lain. Pertubuhan-pertubuhan ini bergerak melalui suatu NGOs yang bebas daripada fahaman politik. Itu sebabnya kita lihat penganut-penganut agama lain seperti Buddha, Kristian dan Hindu mempunyai kekuatan dan perpaduan yang cukup mantap.
Paling malang adalah orang-orang Melayu/Islam sejak PR memerintah Pulau Pinang, pemimpin-pemimpin Melayu/Islam terutama pemimpin PAS dan PKR memikirkan pasal cenkaman kuasa politik hingga melupai perpaduan ummah. Itu sebabnya penceramah-penceramah politik PAS/PKR bebas berada di atas mimbar masjid memberi khutbah dengan berbaur politik. Tidak hairanlah imam Hj Zakaria b Hj Ahmad seorang totok PAS menghina Yang DIpertuan Agong & TYT Gabenor sebaliknya mendoakan kesejahteraan Khalifah sosialis Ketua Menteri Paling Celaka Dalam Sejarah Negeri. Doa disampaikan oleh imam ini seperti berikut secara terang dan jelas "Ya Allah,Ya Tuhanku, Kau selamatkanlah pemimpin kami YAB Tuan Lim Guan Eng dan rakan-rakan kepimpinan kerajaan negeri Pulau Pinang"
Kebanyakan masjid-masjid dikuasai pembangkang tidak mendoakan kesejahteraan untuk Yang Di Pertuan Agong dan TYT Gabenor. Jika orang Melayu sendiri tidak menghormati pemimpin utama negara dan negeri masakan pula kita rakyat Malaysia mahu melihat bangsa lain seperti kaum Cina, India dan lain-lain menghormati Agong dan TYT Gabenor.
Beginilah situasi yang membimbangkan rakyat hari ini sejak PR mengambil alih kerajaan negeri Pulau Pinang. Orang Melayu/Islam semakin berpecah belah sedangkan Allah ada berfirman " Berpeganglah kamu dengan tali Allah (agama) dan janganlah kamu bercerai berai". Jika masing-masing benar-benar berpegang kukuh kepada ajaran Al-Quran dan hadis Rasulullah SAW, kita yakin umat Islam di Malaysia akan lebih kuat daripada bangsa lain di Malaysia. Oleh itu umat Islam hari ini perlu sedar, siapakah sebenarnya angkara yang membawa umat Islam/Melayu hari ini berpecah belah? Fikirlah sendiri...

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.