"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Saturday, June 4, 2011

Keputusan pemilihan AJK Kerja PAS Pusat gagal diumumkan malam ini?

Bukan jumlah yang besar pun cuma 1077 perwakilan sahaja yang telah memulakan proses pengundian bagi memilih ahli jawatankuasa kerja PAS Pusat bagi sesi 2011/2013 petang tadi. Pemilihan kali ini tentunya tertumpu kepada jawatan Timbalan Presiden yang menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara penyandang Nasharudin Mat Isa, Naib Presiden Tuan Ibrahim Tuan Man dan AJK PAS Pusat, Mohamad Sabu. Manakala untuk Naib pula menyaksikan enam nama yang bertanding merebut tiga tempat yang ditetapkan. Mereka adalah Datuk Husam Musa, Idris Ahmad, Datuk Mahfuz Omar, Datuk Mohd Amar Abdullah, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan Salahuddin Ayub.  Bagaimanapun, keputusan difahamkan hanya akan diketahui esok. 
Komen:
Jumlah perwakilan cuma 1077 sahaja. Masalah apa sehingga keputusan pemilihan tidak dapat diumumkan petang atau malam ini? Jika pemilihan PKR sudah tentu ada aksi bertumbuk dan baling kerusi. Oleh kerana semua berjubah imej kena jaga. Tak dapat umum malam ini, esok pagi pun boleh umum. Tapi rakyat persoalkan bagaimana dengan 1077 undian PAS Pusat gagal mengumumkan keputusan itu pada malam ini juga. Belum mengendalikan pilihanraya kecil seperti SPR lakukan hingga 30-45 ribu pengundi dan paling lewat pun jam 9.30 malam itu juga keputusan pilihanraya dapat diumumkan oleh Pengurus Pilihanraya kawasan itu. Jika SPR lambat sikit umum, macam2 tuduhan boleh kita dengar daripada puak pembangkang terhadap SPR. Sehingga ada pusat pengiraan undi dikepung oleh penyokong2 tegar PAS/PKR. 
Kali ini cuma 1077 kertas undi. Perwakilan PAS mulai gusar dengan Jawatankuasa Pemilihan kali ini. Apakah keputusan sudah pun diatur oleh pucuk pimpinan PAS? Apakah kerana rasuah RM350k dari Husam Musa menyebabkan keputusan tak dapat diumumkan? Apakah calon2 ulamak tidak terpilih ataupun kerana calon yang terlibat dengan kes khalwat di Hotel Kota Bharu telah dipilih sebagai Timbalan Presiden PS yang baru?  Atau mungkin kerana mesin kalkulator Jawatankuasa Pemilihan kali ini mengalami kerosakan menyebabkan jumlah undian tidak dapat dijumlahkan? Banyak persoalan yang bermain di kotak fikiran orang ramai.
Baru 1077 perwakilan bukan 1.077 juta pengundi. Jika betul2 kira ikut standard murid sederhana sekolah rendah tak sampai 2 jam boeh habis kira. Tapi bukan tak boleh habis kira, tapi ada masalah cuma Allah SWT sahaja yang mengetahuinya. Semakin lama PAS semakin lembab. Muktamar PAS kali ini tidak memberi apa2 makna, bercakap berapi-api. UMNO didakwa sesat, mengamalkan rasuah, fitnah dan sebagainya. Tak sampai 6 jam muktamar, Allah SWT dah tunjuk kepada rakyat bahwa PAS bercakap tak serupa bikin. Salah diri sendiri tak nampak. Keputusan pemilihan tak dapat diumumkan secepat yang mungkin. Apakah PAS sebuah parti yang cekap? Bercita2 besar nak ambil alih Putrajaya bersama DAP dan PKR dalam PRU akan datang. Jika 1077 kertas undi pun gagal mendapat keputusan, Guan Eng tersenyum lebar. PAS akan terus jadi kuda tunggangan DAP selepas ini.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.