"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Saturday, November 19, 2011

Masalah Pulau Pinang: Peruntukan program Bina Insan berjuta ke mana?

Sejak kerajaan negeri Pulau Pinang yang diterajui oleh DAP bersama PAS dan PKR macam-macam cerita yang kita dengar. Ada yang tak boleh pakai dan banyak pula yang boleh pakai. Banyak program-program negeri diserahkan kepada NGO atau syarikat-syarikat tertentu yang dilantik oleh kroni dalam kerajaan negeri.
Dari maklumat yang boleh dipercayai, unit-unit dalam jabatan tertentu pun dikatakan tidak berfungsi seperti yang sewajarnya. Unit-unit dalam jabatan kerajaan negeri sepatutnya tahu dan menjadi tugas mereka untuk mengendalikan program tersebut. Sebaliknya atas kuasa exco tertentu, program yang besar itu diserahkan kepada suatu badan lain (bukan agensi/jabatan kerajaan) untuk mengurus dan mengendalikan program tersebut.
Bila NGO yang diberi tanggungjawab mengelola program tersebut berlakulah pertindihan dalam tugas dan tanggungjawab dengan unit-unit tertentu dalam jabatan kerajaan negeri. Sudah tentu berlaku tuntutan perbelanjaan yang keterlaluan kepada jabatan kerajaan negeri tertentu. Contohnya jabatan tertentu hanya meluluskan 15 kain rentang bagi sesuatu program negeri tetapi NGO yang dipertanggungjawabkan telah menempah dan memasang banner lebih 200 banner yang telah dipasang di seluruh negeri. Inilah contoh yang dikatakan berlakulah tuntutan perbelanjaan keterlaluan dengan kata lain pengurusan jabatan kerajaan negeri sekali gus tidak efisyen dan tidak efektif.
Difahamkan banyak peruntukan disalurkan kepada NGO atau syarikat-syarikat tertentu untuk mengadakan program-program bina insan tetapi hakikatnya kita penduduk seluruh Pulau Pinang tidak nampak apa yang tellah dibuat dengan peruntukan itu? Persoalannya kemanakah perginya peruntukan sebanyak itu? Apakah mungkin NGO tertentu banyak menghabiskan peruntukan yang banyak hanya untuk banner2 atau billboard politik ditepi jalan? Tunggu! blog ini akan terus mendedahkan kepincangan yang sedang dan terus berlaku dalam kerajaan negeri.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.