"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Monday, May 21, 2012

Muzakarah dan hukum hudud PAS: Suatu muslihat yang jahat UMNO?

Muzakarah! Muzakarah! Muzakarah! Idea bermuzakarah lahir bila menjelang pilihanraya. Sama juga hukum hudud! hudud! hudud! akan jadi isu bila tarikh pilihanraya semakin hampir. TG Nik Aziz komen pasalah bermuzakarah bila ditanya oleh wartawan. PAS bersedia bermuzakarah dengan NGOs pasal Islam termasuk juga UMNO.

Dah beberapa kali isu muzakarah diterbitkan oleh TG Nik Aziz tapi setiap kali itulah tidak berlaku pun muzakarah. Ada syarat-syaratnya pula! Nak buat baik pun ada syarat. Tun Mahathir berpendapat TGNA sengaja timbulkan isu bermuzakarah untuk mendapat sokongan pengundi kepada parti. Syarat TGNA dikenakan terhadap UMNO supaya UMNO menolak syarat-syarat itu. Bila UMNO menolak syarat-syarat itu bererti UMNO tolak bermuzakarah dengan PAS. Jadilah UMNO parti yang jahat di kalangan orang Melayu/Islam sendiri. 

Sama juga hukum hudud PAS ditolak oleh Tun Mahathir semasa jadi PM dahulu. Kenapa Tun Mahathir tolak sebab hukum hudud PAS tidak ikut hukum hudud Allah. Oleh kerana ada kelemahan dalam draf hukum hudud PAS itu setelah mendapat nasihat daripada pakar agama, maka hukum hudud PAS ditolak. Ustaz Kamal Saidin dalam ceramahnya menegaskan bahawa draf hukum hudud PAS itu sengaja dibuat sedemikian rupa supaya kerajaan Tun Mahathir menolak hukum hudud itu. Setelah hukum hudud PAS itu ditolak maka gendang dipalu seluruh negara oleh pemimpin PAS bahawa UMNO menolak hukum hudud. Dengan itu UMNO didakwa sebuah parti yang anti hukum Allah kerana menolak hukum hudud. Sebenarnya Tun Mahathir tidak menolak hukum hudud Allah sebaliknya Tun Mahathir menolak hukum hudud PAS.

Begitu bijaksananya pemimpin PAS mempolitikkan sesuatu isu yang baik ini (bermuzakarah) untuk kepentingan politik mereka. Cubalah kita perhatikan. Sudah banyak kali isu muzakarah dibangkitkan oleh PAS. Setiap kali wujud isu muzakarah, pemimpin UMNO selari dalam pandangan mereka bahawa bermuzakarah elok dilaksanakan demi untuk kepentingan umat Islam dan orang Melayu di Malaysia. Walaubagaimana pun terdapat percanggahan pandangan di kalangan kepimpinan PAS sendiri. 

Mat Sabu, Khalid Samad dan lain-lain sudah pasti membangkang wujudnya muzakarah Umno-Pas kerana mereka pembangkang berjiawa jahat. Jika mereka ulamak yang baik sudah pasti pandangan mereka akan selari dengan pandangan mufti Perak Tan Sri Hasrulsani, Ustaz Asri Zainal Abidin (bekas mufti Perlis), Ustaz Khazim, Ustaz Johari Baharom dan lain-lain lagi.

Atau mungkin TG Nik Ajis mahu mengenakan sedikit tekanan kepada DAP yang selalu menolak hukum hudud dan negara Islam. Oleh itu isu bermuzakarah dengan sengaja dikeluarkan sebagai suatu unsur ugutan secara tidak langsung oleh PAS terhadap sekutu kuat mereka DAP. Kata lain, TGNA tidak ikhlas untuk bermuzakarah dan dengan sebab itu syarat-syarat dikenakan supaya UMNO akan menolak untuk bermuzakarah. Pandangan ini juga ada kebenarannya. Terkejut juga kita dengan tiba-tiba TGNA tawarkan kepada NGOs termasuk UMNO untuk bermuzakarah. Tak ada angin ribut tiba-tiba turun hujan! UMNO jangan terlalu ghairah untuk bermuzakarah. Terimalah dengan ikhlas tapi berhati-hati.

Jika TGNA jujur dan ikhlas untuk bermuzakarah, syarat sebenarnya tidak perlu. Bagaimana jujurnya PAS menerima DAP sebagai rakan seperjuangan begitulah hendaknya dengan UMNO. Untuk kebaikan umat Islam yang rata-rata merupakan ahli PAS dan ahli UMNO mengapa TGNA berikan syarat? Tun Mahathir berpandangan syarat-syarat yang dikenakan oleh TGNA itu akan menjadi tembok penghalang ke arah bermuzakarah. Itulah sebenarnya PAS yang kita ketahui selama ini disebalik isu muzakarah dan hukum hudud PAS.



 dan negara Isa

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.