"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Tuesday, January 22, 2013

Isu Kalimah: Orang PAS dalam dilema! Baca dulu...

SEKURANG-KURANGNYA dua orang yang telah mengisytihar dan membuat seruan agar isu kalimah Allah ditamatkan perdebatannya. Datuk Nik Aziz Nik Mat dalam satu kenyataannya memberitahu dengan resolusi Majlis Syura Ulama Pas yang terbaru, maka isu itu telah berakhir dengan rasminya.
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) pula melalui kenyataan akhbar Presidennya, Amidi Adnan meminta kesemua pihak menghormati keputusan Majlis Syura Pas.
Malah beliau menggunakan istilah 'gencatan' dalam kenyataannya bagi menggambarkan isu ini seakan-akan perang antara kumpulan pro-Pas dan pro-kerajaan.
Azmin Ali, Timbalan Presiden PKR sebaliknya menyatakan bahawa PKR menghormati keputusan Majlis Syura namun keputusan itu hanya berlaku untuk Pas. Keputusan asal Pakatan Rakyat masih kekal, iaitu membenarkan penggunaan kalimah Allah kepada bukan Islam, termasuklah untuk versi cetakan kitab agamanya.
Jika saya seorang ahli Pas, saya pasti akan mengalami kompleks hala tuju politik yang amat pelik dan kontradik di tahap maksimum. Dalam parti, saya diminta mendokong bahawa penggunaan kalimah oleh bukan Islam tidak dibolehkan. Sekiranya saya berbuat sebaliknya, saya boleh dianggap mencemarkan akidah saya sendiri, sesuatu yang menjadi sebahagian akar perjuangan saya dalam parti.
Sementara di peringkat nasional, di mana saya diikat dan tunduk kepada konsensus yang lebih besar, saya dikehendaki tunduk dan bersetuju bahawa kalimah Allah boleh digunakan oleh bukan Islam.
Implikasinya boleh membawa makna kitab-kitab agama Kristian boleh dicetak dalam bahasa Melayu menggunakan nama Allah di dalamnya sebagai terjemahan God dan boleh disebarkan di negeri-negeri pakatan pembangkang termasuklah di Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang ataupun seluruh Malaysia sekiranya pakatan memenangi Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13.
Saya sebagai ahli Pas akan diingatkan bahawa di peringkat nasional juga, Presiden parti saya mewakili konsensus tiga parti yang telah pun bersetuju berkenaan penggunaannya. Sekalipun Pas mungkin menarik balik kebenaran awal yang diberi, namun dua parti lain nampaknya teguh dan tegap dengan pendirian sebelumnya.
Apakah selaku Muslim tradisional dan konservatif, yang merupakan ahli Pas seumur hidup, akidah saya adalah betul sebagai Islam di peringkat keahlian Pas sahaja, tetapi saya menjadi seorang murtad di peringkat nasional apabila turut bersetuju dengan penggunaan kalimah Allah untuk bukan Islam, jika mengikut tafsiran beberapa ulama tertentu.
Dengan demikian, cara penyelesaian oleh Pas dan pakatan pembangkang dalam isu kalimah Allah ini boleh dilihat dari banyak sudut. Dari sudut Pas, ia boleh dibaca sebagai Pas dilihat mengambil mudah isu yang mengancam akidah umat Islam. Adakah isu yang begitu besar dan signifikan akan ditamatkan dengan keputusan Mursyidul Amnya. Mungkin ia mudah kepada politik Pas apabila isu ini nampaknya tidak menguntungkan mereka dari segi politik.
Namun, sesetengah pihak menganggap isu ini amat menguntungkan DAP. Melaluinya, DAP yakin sekiranya pakatan pembangkang menang, mereka akan dapat mengawal Pas daripada menguasai kepimpinan politik tanah air sekiranya Pas mahu meletakkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai Perdana Menteri.
DAP berjaya mendedahkan bahawa Pas sebuah parti yang tidak berupaya menjadi parti yang boleh menjaga kepentingan warga Malaysia pelbagai kaum. Banyak pihak dalam pakatan bimbang sekiranya Pas menjadikan model Mesir sebagai modus operandinya selepas pilihan raya akan datang.
Ikhwanul Muslimin mempergunakan parti-parti sekular dan Kristian untuk mendapat kuasa dan memungkiri janji mereka apabila Mohammad Morsi berjaya dilantik menjadi Presiden. Ini yang ditakuti oleh DAP.
Sekiranya saya seorang pro-kerajaan dan ahli UMNO pula, saya tidak akan cepat-cepat menerima 'gencatan mulut' (bukan senjata) yang disyorkan oleh ABIM itu. Saya boleh menerimanya secara bersyarat disebabkan 'dosa' Pas dalam isu kalimah Allah bukan boleh untuk dibersihkan dengan mudah. Ia telah menjatuhkan maruah semua orang Islam di Malaysia, bukan ahli Pas sahaja.
Sebagai ahli UMNO, saya akan memberikan dua syarat utama sebagai janji penyelesaian kepada isu ini. Pertama, saya akan meminta Pas menyelesaikan isu akidah ahli-ahlinya dahulu di peringkat parti dan di peringkat gabungan pakatan pembangkang. Ini bermakna Presiden Pas harus memilih untuk mengisytiharkan bahawa Pas bermufarakah dengan pakatan pembangkang dan mengisytiharkan bahawa Allah hanya untuk orang Islam. Ini bermakna Pas hanya bersetuju dalam perkara lain dalam gabungan, bukannya dalam isu 'menggadai' akidah umat Islam.
Kedua, saya akan meminta Presiden Pas dan Mursyidul Amnya menghentikan dan menarik balik serta-merta tuduhan-tuduhan serta kata-kata yang membawa makna UMNO sebagai kafir, taghut dan sebagainya tanpa berselindung di sebalik mainan kata-kata yang akhirnya membawa makna yang sama.
Keikhlasan yang kedua itu dituntut supaya mereka, menjelang pilihan raya tidak lagi mengungkit soal akidah orang UMNO sebagai bahan untuk memancing undi . UMNO tidak akan mendapat sebarang untung daripada perisytiharan berkenaan, melainkan agama Islam akan terbela daripada kumpulan orang yang menjual agama untuk dana dan undi pilihan raya.
Sekiranya saya sebagai orang UMNO, mendapati Pas masih berdegil tidak berganjak daripada tuntutan yang dibuat, saya cadangkan isu ini diteruskan dengan ingatan, bahawa orang Pas keseluruhannya boleh diragui akidahnya di peringkat gabungan pakatan pembangkang kerana mereka yang diwakili oleh Presiden Pas terus bersetuju dengan keputusan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat itu.
Dengan itu, perjuangan UMNO amat penting dalam usaha menjaga kemurnian akidah umat Islam daripada digadai oleh pihak yang bertopengkan Islam.

Sumber:
© Utusan Melayu (M) Bhd 22 Feb 2013

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.