SEKURANG-KURANGNYA dua orang yang telah mengisytihar dan membuat
seruan agar isu kalimah Allah ditamatkan perdebatannya. Datuk Nik Aziz
Nik Mat dalam satu kenyataannya memberitahu dengan resolusi Majlis Syura
Ulama Pas yang terbaru, maka isu itu telah berakhir dengan rasminya.
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) pula melalui kenyataan akhbar
Presidennya, Amidi Adnan meminta kesemua pihak menghormati keputusan
Majlis Syura Pas.
Malah beliau menggunakan istilah 'gencatan' dalam kenyataannya bagi
menggambarkan isu ini seakan-akan perang antara kumpulan pro-Pas dan
pro-kerajaan.
Azmin Ali, Timbalan Presiden PKR sebaliknya menyatakan bahawa PKR
menghormati keputusan Majlis Syura namun keputusan itu hanya berlaku
untuk Pas. Keputusan asal Pakatan Rakyat masih kekal, iaitu membenarkan
penggunaan kalimah Allah kepada bukan Islam, termasuklah untuk versi
cetakan kitab agamanya.
Jika saya seorang ahli Pas, saya pasti akan mengalami kompleks hala
tuju politik yang amat pelik dan kontradik di tahap maksimum. Dalam
parti, saya diminta mendokong bahawa penggunaan kalimah oleh bukan Islam
tidak dibolehkan. Sekiranya saya berbuat sebaliknya, saya boleh
dianggap mencemarkan akidah saya sendiri, sesuatu yang menjadi
sebahagian akar perjuangan saya dalam parti.
Sementara di peringkat nasional, di mana saya diikat dan tunduk
kepada konsensus yang lebih besar, saya dikehendaki tunduk dan bersetuju
bahawa kalimah Allah boleh digunakan oleh bukan Islam.
Implikasinya boleh membawa makna kitab-kitab agama Kristian boleh
dicetak dalam bahasa Melayu menggunakan nama Allah di dalamnya sebagai
terjemahan God dan boleh disebarkan di negeri-negeri pakatan
pembangkang termasuklah di Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang ataupun
seluruh Malaysia sekiranya pakatan memenangi Pilihan Raya Umum (PRU)
Ke-13.
Saya sebagai ahli Pas akan diingatkan bahawa di peringkat nasional
juga, Presiden parti saya mewakili konsensus tiga parti yang telah pun
bersetuju berkenaan penggunaannya. Sekalipun Pas mungkin menarik balik
kebenaran awal yang diberi, namun dua parti lain nampaknya teguh dan
tegap dengan pendirian sebelumnya.
Apakah selaku Muslim tradisional dan konservatif, yang merupakan ahli
Pas seumur hidup, akidah saya adalah betul sebagai Islam di peringkat
keahlian Pas sahaja, tetapi saya menjadi seorang murtad di peringkat
nasional apabila turut bersetuju dengan penggunaan kalimah Allah untuk
bukan Islam, jika mengikut tafsiran beberapa ulama tertentu.
Dengan demikian, cara penyelesaian oleh Pas dan pakatan pembangkang
dalam isu kalimah Allah ini boleh dilihat dari banyak sudut. Dari sudut
Pas, ia boleh dibaca sebagai Pas dilihat mengambil mudah isu yang
mengancam akidah umat Islam. Adakah isu yang begitu besar dan signifikan
akan ditamatkan dengan keputusan Mursyidul Amnya. Mungkin ia mudah
kepada politik Pas apabila isu ini nampaknya tidak menguntungkan mereka
dari segi politik.
Namun, sesetengah pihak menganggap isu ini amat menguntungkan DAP.
Melaluinya, DAP yakin sekiranya pakatan pembangkang menang, mereka akan
dapat mengawal Pas daripada menguasai kepimpinan politik tanah air
sekiranya Pas mahu meletakkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai
Perdana Menteri.
DAP berjaya mendedahkan bahawa Pas sebuah parti yang tidak berupaya
menjadi parti yang boleh menjaga kepentingan warga Malaysia pelbagai
kaum. Banyak pihak dalam pakatan bimbang sekiranya Pas menjadikan model
Mesir sebagai modus operandinya selepas pilihan raya akan datang.
Ikhwanul Muslimin mempergunakan parti-parti sekular dan Kristian
untuk mendapat kuasa dan memungkiri janji mereka apabila Mohammad Morsi
berjaya dilantik menjadi Presiden. Ini yang ditakuti oleh DAP.
Sekiranya saya seorang pro-kerajaan dan ahli UMNO pula, saya tidak
akan cepat-cepat menerima 'gencatan mulut' (bukan senjata) yang
disyorkan oleh ABIM itu. Saya boleh menerimanya secara bersyarat
disebabkan 'dosa' Pas dalam isu kalimah Allah bukan boleh untuk
dibersihkan dengan mudah. Ia telah menjatuhkan maruah semua orang Islam
di Malaysia, bukan ahli Pas sahaja.
Sebagai ahli UMNO, saya akan memberikan dua syarat utama sebagai
janji penyelesaian kepada isu ini. Pertama, saya akan meminta Pas
menyelesaikan isu akidah ahli-ahlinya dahulu di peringkat parti dan di
peringkat gabungan pakatan pembangkang. Ini bermakna Presiden Pas harus
memilih untuk mengisytiharkan bahawa Pas bermufarakah dengan pakatan
pembangkang dan mengisytiharkan bahawa Allah hanya untuk orang Islam.
Ini bermakna Pas hanya bersetuju dalam perkara lain dalam gabungan,
bukannya dalam isu 'menggadai' akidah umat Islam.
Kedua, saya akan meminta Presiden Pas dan Mursyidul Amnya
menghentikan dan menarik balik serta-merta tuduhan-tuduhan serta
kata-kata yang membawa makna UMNO sebagai kafir, taghut dan sebagainya
tanpa berselindung di sebalik mainan kata-kata yang akhirnya membawa
makna yang sama.
Keikhlasan yang kedua itu dituntut supaya mereka, menjelang pilihan
raya tidak lagi mengungkit soal akidah orang UMNO sebagai bahan untuk
memancing undi . UMNO tidak akan mendapat sebarang untung daripada
perisytiharan berkenaan, melainkan agama Islam akan terbela daripada
kumpulan orang yang menjual agama untuk dana dan undi pilihan raya.
Sekiranya saya sebagai orang UMNO, mendapati Pas masih berdegil tidak
berganjak daripada tuntutan yang dibuat, saya cadangkan isu ini
diteruskan dengan ingatan, bahawa orang Pas keseluruhannya boleh diragui
akidahnya di peringkat gabungan pakatan pembangkang kerana mereka yang
diwakili oleh Presiden Pas terus bersetuju dengan keputusan Majlis
Pimpinan Pakatan Rakyat itu.
Dengan itu, perjuangan UMNO amat penting dalam usaha menjaga
kemurnian akidah umat Islam daripada digadai oleh pihak yang
bertopengkan Islam.
No comments:
Post a Comment
Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.