"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Tuesday, December 7, 2010

ABDUL AZIZ BARI: PRO NIK AZIZ BERANGGAPAN GUAN ENG LEBIH HEBAT!

Begitulah pandangan seorang  professor  pembangkang, Abdul Aziz Bari mengatakan, adalah lebih baik mempunyai Perdana Menteri bukan Melayu dan bukan Islam yang menghormati perlembagaan daripada mempunyai Perdana Menteri Melayu yang meletakkan dirinya atas perlembagaan. Apa yang berlaku di bawah pentadbiran Mahathir selama 22 tahun yang berakhir pada 2003 dan apa yang ditunjukkan Ketua Menteri, Lim Guan Eng di Pulau Pinang sejak Mac 2008 boleh dijadikan alasan.
Apa yang penting dalam soal Islam dan Melayu ialah Raja-raja memainkan peranan sebagaimana dikehendaki Perlembagaan. Saya sudah menjelaskan bahawa Islam, termasuk hudud dan qisas tidak dilarang perlembagaan. Sebab itu saya menegaskan, tidak ada salahnya mencuba menerima Perdana Menteri – dan bukan setakat Timbalan Perdana Menteri yang tidak disebut pun oleh Perlembagaan – bukan Islam.
UMNO membuat bising kerana hendak mengipas sentimen dan ketakutan orang Melayu yang miskin dan melarat. UMNO amat tertekan kerana isu-isu seperti membasmi rasuah, memperkasa ketelusan, pertanggungjawaban dan politik baru bukan isu mereka.
Komen:
Abdul Aziz Bari, seorang pensyarah undang-undang dari UIAM jelas memihak kepada perjuangan PAS dan rapat dengan pembangkang. Beliau dilihat sebagai 'penyelamat' perjuangan PAS ke arah haluan yang betul. Pandangannya lebih selari dengan Nik Abdul Aziz Nik Mat. Abdul Aziz Bari juga menganggap Abdul Hadi Awang sebagai 'Paklah versi PAS' kerana kepimpinannya terlalu lemah berbanding dengan Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang. Kepimpinan Abdul Hadi dilihat tidak menyerlah dan kehilangan daya tarikan (kehilangan stim).
Bukan semua professor itu bijak pandai. Dalam politik seorang prof sudah tiada apa artinya lagi jika pandangannya sudah ada kecondongan menyokong sesuatu parti. Parti lain dia tak nampak kebaikan, jika ada sikit sahaja.  DIa akan nampak kebaikan dan kelebihan yang ada pada parti yang disokongnya dan pakatan yang dia bernaung. Biarpun perjuangan pakatan jadi caca merba, malahan tiada kesepakatan yang jitu dan jelas dalam perjuangan namun sebagai penyokong tegar, selaku prof Abdul Aziz Bari terpaksa pejam sebelah mata dan melihat UMNO/BN lebih teruk dari itu.
Petikan di atas amat jelas untuk difahami. Perbezaan pandangan beliau terhadap kepimpinan Tun Mahathir dan Guan Eng mencerminkan ideologi sempitnya yang memihak kepada pembangkang. Kepimpinan Guan Eng lebih menyerlah daripada Tun Mahathir mengikut pandangannya. Jika begitu, eloklah Abdul Aziz Bari mai duduk kat Balik Pulau sebulan dua bulan. Lihatlah apa yang sedang berlaku? Jangan meneropong dari UIAM kerana seorang professor dia bebas memberi kredit kepada pemimpin mana yang dia suka. Jagalah imej seorang professor di UIAM, jangan jadi seperti ulamak politik yang sudah tak ketahuan arah perjuangan Islam yang sebenar. Apakah Abdul Aziz Bari melihat perjuangan DAP itu lebih mulia dari UMNO terutama dalam soal menjaga kepentingan Melayu dan Islam di Malaysia? Justeru Abdul Aziz Bari melihat Pakatan Rakyat hari ini adalah suatu parti alternatif kepada BN untuk pilihan rakyat dalam PRU yang akan datang? Apakah PAS mampu mengemudikan kepimpinan negara jika ditakdirkan berkuasa? Kita lihat kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, Pulau Pinang dan Kedah, kepimpinan PAS tidak menonjol. Kepimpinan PAS tenggelam dalam kerajaan PR. Malahan kerajaan PR belum dapat menunaikan janji-janji pilihanraya yang lalu. Pemikiran pemimpin PR masih bersifat pembangkang di negeri tadbir mereka.  Manakala perjuangan Islam PAS sekadar retorik untuk kekal berkuasa, ada program kerajaan dimenafaatkan secara keterlaluan untuk kepentingan parti politik PR. Ini tidak berlaku dalam kerajaan BN terutama kepimpinan DS Najib yang mahu pemimpin BN turun ke padang berjumpa rakyat dan bersedia membantu rakyat tanpa mengira fahaman politik.

4 comments:

  1. mangkuk betul punye prof!! da dapat title prof da lupa daratan..kalu bukan mahathir,blom tentu lagi dpt title prof tu.tiba2 bangga dgn GE plak.apa ke jadahnya anak melayu ni..aku bukan melayu,tp aku org bumiputra..kaji dulu la corak pentadbiran dap ni,bukan main sedap mulut je menyokong..apa prof mahu jadi mcm melayu singapura? negara maju tapi bangsa tergadai.prof takpe la sb tak lama lagi mgkin prof da kojol tapi anak cucu cicit prof mcm mana? ingat GE nak bagi makan ke semua tu? taubat la..jangan menghancurkan bangsa..didik lah anak bangsa jadi orang yang boleh membawa kejayaan pada negara bukan sibuk nak bangga dengan orang yang suatu hari nanti jika memerintah akan menghancurkan bangsa prof sendiri..renung2kan lah..yang baik hari ini,tak semestinya baik pada keesokannya

    ReplyDelete
  2. Prof kangkung le katakan.. rasanye semua mengenai perlembagaan Malaysia dan negeri dia sorang je yg tau. Kes Perak pun mahkamah dh buktikan pendapat prof kangkung ni salah sama sekali!!!

    Heran juga, dulu ambik degree x abis blajar ke atau ade mengulang mata pelajaran sampai bodoh nk kira bilangan majoriti kerusi DUN Perak yg simple pun sampai berbelit jari nk kira. Yg mane lebih besar bilangannye pun x reti nk bezakan. Memang taraf prof kangkung je. Kah.. kah..kah.. kah..

    ReplyDelete
  3. BUTO lu jis bari .... kepala hotak lu lah ..

    aku tak nafi lu ada hotak boleh sampai jadi prof .. tapi lu juga jangan nafi banyak prof kangkung di Malaysia, yang cekik keringat student,, dan lu jangan lupa ,, proses lu belajar sampai dapat prof semasa era Melayu dibagi banyak subsidi dan simpati,, apa lu boleh jamin kalau Cibai merintah kelak anak cucu lu dapat hak yang sama macam lu dapat ... buto lu la jis bar ...

    ReplyDelete
  4. salam 1 malaysia...saya telah paut kan blog anda utk blog saya.penulisan blog anda memang hebat.tahniah di ucapkan.kalau boleh paut kan blog saya utk blog anda..terima kasih dan salam perjuangan dari saya,penulis badut rakyat..

    http://badutrakyat.blogspot.com/

    ReplyDelete

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.