"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Thursday, January 26, 2012

Mana dia rumah kos rendah untuk orang susah dalam Daerah Barat Daya?

Sudah lebih 4 tahun rejim DAP bersama PAS dan PKR memerintah negeri, Pulau Mutiara tapi sebiji pun tak ada dibina rumah kos rendah untuk rakyat miskin di Daerah Barat Daya. Yang ada di Teluk Kumbar, Sungai Batu dan di Balik Pulau adalah hasil usaha semasa kerajaan BN dulu. Kerajaan BN yang didakwa tidak adil kepada rakyat, kerajaan itulah yang dapat membina banyak rumah-rumah kos rendah untuk keluarga berpendapatan rendah. Kebanyakan rumah-rumah kos rendah itu diduduki oleh keluarga berpendapatan rendah kebetulannya orang Melayu belaka.

Pada hakikatnya jumlah penduduk Pulau Pinang semakin bertambah dari hari ke sehari. Sudah pasti dari setahun ke setahun akan terlahirlah keluarga-keluarga orang Melayu yang berpendapatan rendah di Pulau Pinang. Sudah pasti golongan pribumi ini sangat memerlukan sebuah rumah kos rendah. Tapi kerajaan manakah yang prihatin untuk melihat masalah rumah untuk golongan berpendapatn rendah ini?

Selama lebih 4 tahun, rejim DAP memerintah negeri dan disokong oleh PKR dan PAS belum ada sebuah pun rumah kos rendah di bina di Teluk Kumbar, Sungai Batu dan Balik Pulau. Jika kerajaan PR ikhlas dan jujur untuk menyelesaikan masalah rumah rakyat berpendapatan rendah ini, sudah ribuan buah rumah flat boleh didirikan untuk tempoh 4 tahun memerintah. Tapi yang terbina sekarang, rakyat boleh lihat sendiri dan fikir sendiri.

Kerajaan PR Pulau Pinang lebih gemar membina rumah-rumah kos tinggi dan sederhana tinggi hingga mencapai ratusan ribu ringgit. Kerajaan PR terus mengabaikan pembinaan rumah kos rendah untuk rakyat miskin yang memerlukannya. Kerajaan PR mementingkan keuntungan. Menarik minat pembeli-pembeli kaya dari dalam dan luar negara hingga tanggungjawab kepada rakyat sendiri diabaikan.

Tapi orang Melayu ada yang masih mengatakan KM Pulau Pinang dan kerajaan PR sangat prihatin kepada rakyat. Prihatin apakah jika sekadar memberi RM100 untuk warga emas setahun, bukan setiap bulan? Rumah kediaman lebih penting daripada wang RM100. Wang RM100 tidak kekal lama, akan lesap cukup untuk seminggu dua atau beberapa hari. Apa guna RM100 jika keluarga miskin terpaksa membayar sewa yang tinggi atau tinggal di pondok yang usang? 

Nasib baiklah kerajaan BN banyak memberi peruntukan memperbaiki rumah-rumah keluarga berpendapatan rendah di seluruh negara. Tanpa kira sama ada rumah itu milik penyokong BN atau pembangkang, peruntukan tetap disalurkan kepada mereka yang memerlukan. Cuma kerajaan pusat (BN) tidak berupaya membina rumah-rumah kos rendah di Teluk Kumbar, Teluk Bahang dan Balik Pulau kerana kerajaan negeri (Rejim DAP) berkuasa penuh terhadap hal ehwal tanah. Banyak karenah dan birokrasi telah dikenakan oleh kerajaan negeri terhadap kerajaan pusat atau agensi-agensi kerajaan pusat jika berkaitan dengan pembangunan hartanah di Pulau Pinang. Jalan yang mudah rakyat Pulau Pinang perlu kembalikan balik kuasa mentadbir negeri kepada kerajaan pusat/BN utnuk menyelesaikan masalah rakyat melalui PRU13 akan datang. Fikirlah...sebelum nasi jadi bubur.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.