"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Sunday, August 26, 2012

UMNO ada kuasa kenapa tak laksanakan hudud?

UMNO ADA KUASA TAPI TAK MAU BUAT HUDUD LEPAS TU NAK SALAHKAN PAS PULAK.
Komen:
Harap sdr lebih rasional dgn geopolitik Msia pada hari ini. UMNO dlm perlembagaannya jelas memperjuangkan agama (Islam), bangsa (Melayu) dan negara (Malaysia).
Pemimpin UMNO adalah berbangsa Melayu. Ikut perlembagaan persekutuan, Melayu itu beragama Islam. Suatu kekuatan dan kelebihan yg istimewa dlm perlembagaan Msia yg tidak ada di mana2 perlembagaan negara lain yg menyatakan dgn tegas dan jelas, Melayu itu beragama Islam. Dari sudut agama dan akidah, perlembagaan persekutuan secara tidak langsung dapat menyelamatkan umat Melayu dari menjadi penganut kristian, buddha dll.
Walau bagaimanapun perlembagaan Msia juga membenarkan penganut agama2 lain bebas mengamalkan amalan agama masing2.
Dalam konteks Msia sebuah negara majmuk, setiap pelaksanaan perlu mengambil kira sensitiviti pelbagai kaum dan bangsa di Msia ini. UMNO/BN telah melaksanakan dasar2 Islam dalam pentadbiran kerajaan secara perlahan iaitu memahamkan rakyat pelbagai kaum tentang Islam lebih penting daripada memaksa secara kekerasan tetapi gagal.
Dasar penerapan nilai2 Islam yg diperkenalkan oleh Tun Mahathir akhirnya banyak perubahan telah berlaku tanpa disedari parti2 komponen MCA, MIC, Gerakan dll menerima Msia sebuah negara Islam. Malangnya PAS dan DAP tidak mengikhtiraf Msia sebuah negara Islam. DAP ada agenda menskularkan negara Msia dan PAS ada agenda politiknya tetapi kedua2nya mempunyai agenda tersendiri yg tidak sealiran. Ini adalah halangan2 kerajaan pimpinan UMNO/BN hadapi dari parti pro komunisme dan parti Islam yg tidak konsisten dlm perjuangan. Islam hadhari diperkenalkan oleh Pak Lah dimomokkan sbg agama baru yg diperkenalkan oleh UMNO/BN.
Sdr perlu lihat secara rasional. Islam di Msia berkembang pesat baik dari sudut pendidikan rendah hingga kolej dan universiti, ekonomi, sistem perbankan Islam, insurans takaful, sistem pajakan islam, undang2 syariah, pengurusan zakat dan haji dan pelbagai lagi. Suatu perkembangan yg perlu disokong dan dilihat secara positif. Tanpa disedari kaum lain sudah menerima sistem kewangan, insurans secara Islam di Msia dan untuk maklumat sdr kaum bukan Islam pula yang lebih ramai enggunakan siste kewangan Islam di Msia.
Oleh itu kenapa UMNO dipersalahkan dlm pelaksanaan hudud di Msia. UMNO tidak menolak hudud. Cuba sdr ikuti penjelasan oleh pemimpin UMNO. Jgn dengar penceramah2 PAS yang ahu mencari keuntungan poltik sempit mereka. PAS pun faham tapi sengaja buat2 tak faham bahawa hudud belum dapat dilaksanakn di negar ini sehingga rakyat pelbagai kaum faham hudud dan bersedia utk menerimanya. Selaku umat Islam kita harus matang berpolitik. Dalam perjuangan kita tidak mahu bangsa Melayu terkebelakang dan Islam pula ke hadapan selari kedudukan agama Islam dan bangsa Melayu dalam perlembagaan. Kenapa TG Haji Hadi semasa mnjadi MB terengganu menyatakan hukum hudud cuma 0.0001% dalam syariaat Islam setelah didesak oleh penyokong2 PAS. Kenapa itu tidak dijadikan isu oleh PAS.
Itu sebabnya PAS semakin matang dlm politik Msia yg berbilang kaum. Dulu mengkafirkan UMNO kerana bersubahat dgn MCA dan MIC sebaliknya apa dah jadi bila PAS pula bersama DAP yg jelas menentang penubuhan negara Islam dan hukum hudud. Jelas PAS terpaksa ikut rentak DAP sanggup menidakkan perjuangan negara Islam dn hukum hudud dalm Buku Jingga.
Masalahnya, bila PAS berhadapan dgn penyokong2 umat Islam berdegar2 atas pentas menyakinkan umat Islam bhw PAS tetap memperjuangkan negara Islam dan hukum hudud ketika menjelangnya PRU13. Cuba ingat, selepas PRU12 dulu, PAS pun diam bercakap pasal hukum hudud. UMNO juga tidak berbuat apa2 kerana perubahan perlembagaan persekutuan utk melaksankan hukum hudud perlu sokongan 2/3 ahli parlimen. Drp sdr hentam UMNO lebih baik sdr tanya PAS kenapa PAS gugurkan negara Islam. Walupun UMNO/BN belum dpt melksanakan hukum hudud tapi sudah berjaya mendapt pengiktirafan dunia sbg sebuah negera Islam contoh.
InsyaAllah, sya juga orag Islam cinta dan sayangkan negara memang berhasrat mahu melihat negara Msia secara total mengamalkan perlembagaan Islam. cuma perpecahan UMNO dan PAS dan kedegila PAS bergabung dgn UMNO mnjadi penghalang ke arah itu. PAS dalm PR pun tak dpt berbruat apa2. PAS bukan parti dominan dlm PR. Ahli2 PAS yg menyokong DAP/PR seolah-olah membantu memperkuatkan kuasa DAP yg menyokong polisi kesamarataan, LGBT dan anti Islam dan hukum hudud. Semakin ramai golongan ulama dlm PAS bersikap membisu akhir-akhir ini krn melihat perjuangan PAS sudah tersasar. Sy merayu dan mengajak umat Islam bersatu, tak kiralah PAS mahunpun PKR dan UMNO. Jika umat Islam kuat, insyaAllah apa yang dirancang akan mudah dilaksanakan tanpa banyak bantahan. Sy bukan pemimpin UMNO sekadar rakyat biasa mahu melihat umat Islam di Msia bersatu. Elakkan tuduh menududh antara satu sama lain. Melayu akan lemah kerana perpevahan sesama sendiri. Kaum lain bersatu dan kuat walaupun bukan rakyat majoriti. Wassalam.

Petikan: Dari FB.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.