"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Tuesday, January 24, 2012

PAS sanggup diperkudakan oleh DAP daripada diperlembukan oleh UMNO?

PAS suatu masa dahulu dianggap sebuah parti Islam yang ekstrim. Aku sendiri pernah mendengar seorang penyokong fanatik PAS berteriak " UMNO kafir! UMNO kafir! berulang-ulang di hadapan sebuah sekolah menengah yang menjadi pusat mengundi. Tidak lama selepas itu, seorang warga emas datang berjumpa dengan pemuda tersebut. Aku lihat warga emas itu memarahi pemuda itu sambil tangannya diangkat beberapa kali mengarahkan pemuda itu meninggalkan kawasan itu.

Tapi hari ini PAS tidak ekstrim seperti itu. Walau bagaimanapun masih ada di kalangan pengikut yang fanatik memperbodohkan diri memandang hina kepada orang UMNO. Seolah-olah orang UMNO tidak Islam. Tidak sembahyang dan tidak berpuasa. Ada di kalangan ahli PAS yang taksub nampak orang Cina DAP pula lebih tahu Islam daripada orang UMNO. Untuk menghalalkan PAS bersama DAP dalam perjuangan menjatuhkan kerajaan Melayu hari ini, pemimpin PAS pernah menyatakan bahawa orang DAP lebih Islam daripada orang UMNO. Oleh itu pemimpin PAS hari ini bukan setakat menghalalkan hubungan dengan kafir harbi seperti DAP malahan boleh berpeluk menyatakan satu perjuangan untuk mengalahkan kerajaan pimpinan UMNO bersama parti komponen BN yang lain. 
Untuk menjaga dan memelihara hubungan baik itu, PAS hari ini sanggup membubarkan dasar perjuangan asalnya. Suatu masa dulu, PAS sentiasa melaung-laungkan penubuhan sebuah negara Islam dan kepimpinan bersama ulama tetapi hari ini sudah dipadamkan. Kenapa? Jika dulu PAS mengeluarkan pelbagai stiker kenderaan dengan bangga dan megahnya terpampang  di cermin belakang kenderaan mereka dengan kata-kata hikmat mereka " KAMI SOKONG HUDUD", "MEMBANGUN BERSAMA ULAMA" dan "ISLAM PERJUANGAN KAMI" dan bermacam-macam lagi.

Tapi hari ini, stiker-stiker seumpama itu sudah tidak ada lagi. PAS hari ini sudah banyak berubah. PAS bukan lagi parti Islam yang ekstrim. Sesetengah pihak mendesak PAS supaya menggugurkan perkataan Islam dalam partinya. Mungkin ada sebabnya yang boleh kita bincangkan satu persatu. Ada pihak mengatakan PAS sudah jauh terpesong dari landasan perjuangan asalnya. PAS hari ini lebih mengutamakan kuasa dunia daripada mementingkan tuntutan Islam. Paling serius ada yang mengatakan PAS sebagai Parti Ajaran Sesat. Tuduhan yang melampau itu mungkin sebagai tindakbalas yang serupa PAS terhadap UMNO yang lebih serius lagi.

Sejak PAS menukar haluan perjuangannya dari sebuah negara Islam kepada sebuah negara berkebajikan, majoriti rakyat Islam sedang memerhati dan memikir dengan sedalam-dalamnya. Penyokong tegar PAS akan menerima bulat-bulat tanpa bantahan. Tapi kebanyakan ahli PAS yang betul bendul yang mengikuti sejarah perjuangan PAS akan tertanya-tanya dalam diri masing-masing. Kenapa Islam digugurkan? Sedangkan Islamlah yang membezakan antara perjuangan PAS dengan UMNO. Walaupun UMNO merupakan parti berteraskan bangsa Melayu tapi jasa UMNO terhadap perjuangan Islam sudah terbukti dan banyak. Malahan ada pemimpin-pemimpin negara Timur Tengah memberi pengiktirafan Malaysia sebagai sebuah negara Islam contoh kepada dunia.

Suara ulama-ulama dalam PAS hampir lenyap. Kepimpinan ulama yang dilaung-laungkan dalam muktamar PAS hampir hilang. Malahan pemimpin-pemimpin ulama dalam PAS yang lurus dalam perjuangan mereka mulai disingkirkan. Tapi pemimpin PAS masih tetap mempertahankan bahawa PAS masih mengekalkan kepimpinan ulamanya. Maklumlah rakyat Malaysia semuanya buta mata dan hati belaka! 

Di luar PAS kita lihat UMNO mulai didekati oleh golongan ulama dan orang muda. Sudah tertubuhan sekretariat ulama muda yang berjuang bersama UMNO. Sudah ada tokoh-tokoh agama yang berani menegur perjuangan PAS secara terbuka. Semakin ramai ustaz-ustaz yang dulunya pro PAS sudah menjauhkan diri dengan perjuangan PAS. Dulu UMNO ketandusan penceramah-penceramah di kalangan tokoh-tokoh agama tapi hari ini UMNO sudah ada golongan agama boleh duduk bersama UMNO. Mungkin ada di kalangan tokoh agama tidak begitu selesa di atas pentas politik PAS atau UMNO tapi mereka sudah berani melahirkan kebimbangan apa yang telah dan sedang berlaku kepada umat Islam pada hari ini.

PAS kelihatan sudah hilang taringnya sejak bersama DAP dan PKR. Majoriti orang Melayu/Islam (kecuali ahli-ahli tegar PAS) sudah tidak yakin dengan perjuangan PAS. Kata Presiden PAS sendiri, TG Haji Hadi " PAS sanggup diperkudakan oleh DAP dan PKR daripada diperlembukan oleh UMNO". Kata-kata itu merupakan suatu pengakuan bahawa PAS sanggup diperkudakan oleh DAP dan PKR. Itulah sebabnya PAS hari ini semakin hari semakin tidak menjadi, dari sebulan ke bulan rakyat naik bosan. Apa yang berlaku mungkin suatu ketentuan Allah SWT sebagai pembalasan kesombongan PAS selama ini.

Oleh kerana itu, PAS hari ini kita lihat semakin malap dalam perjuangan menegakkan syiar Islam. Banyak retorik dan memelihara hubungan kawan pakatan sanggup menggadaikan maruah parti. Lihatlah apa yang telah dan sedang berlaku, iaitu:
1. Perjuangan negara Islam digantikan dengan negara berkebajikan.
2. Hukum hudud belum dilaksanakan walaupun memerintah lebih 20 tahun di Kelantan.
3. Kalimah 'Allah' boleh dikongsikan dengan gereja walaupun dapat bantahan daripada ulamak PAS sendiri.
4. Menolak persahabatan daripada UMNO dengan mengatakan UMNO tidak ikhlas dan sebagainya.
5. Sanggup bersahabat dengan golongan kafir harbi seperti DAP yang jelas menentang Islam.
6. Pemimpin ulama disingkirkan dalam muktamar PAS.
7. Pemimpin bukan ulama pula dipilih untuk memimpin parti.
8. Pemimpin ada masalah moral pula diangkat menggantikan ulama.
9. Rasuah dalam PAS dianggap sedekah.
10. Pemimpin bukan Islam dibenarkan membaca dan menterjemahkan al-quran malahan diberi tepukan tanda sokong dan bersetuju.
11. Pemimpin UMNO pula di sorak tanda penghinaan bila membaca al-quran.
12. Masih ada ahli-ahli PAS terus mengkafirkan orang UMNO - salah siapa?
13. Kejadian dua imam masih berlaku di Terengganu- salah UMNO atau PAS?
14. Kilang fitnah terus beroperasi - apakah matlamat menghalalkan cara?


Jika ada kesilapan hambo minta maaf banyak2 sebab itu semua pandangan yang ikhlas dari hambo yang hina ini. Bukan nak menghina sapa2 tapi sekadar menyampaikan apa yang hambo fikirkan. Mungkin tidak semua di atas itu betul. Jika benar sebahagiannya sudah cukup memberi ingatan kepada penyokong2 PAS untuk mulai semak semula apakah perjuangan PAS selama ini berada di landasan yang betul? Apakah PAS boleh mengetuai Pakatan Rakyat yang kita lihat semakin hari semakin meminggirkan peranan PAS dalam kerajaan PR sendiri. Mengapakah semakin ramai golongan ulama secara terbuka dan senyap mulai menjauhkan diri daripada PAS? Jawapan yang biasa daripada pembangkan maka golongan ulama itu juga telah dibeli oleh UMNO. PAS tak pernah melihat kelemahan diri sendiri sebalinya asyik menyalahi pihak lain. Biarkan, biarkan PAS bersama labu-labunya!!!!!

1 comment:

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.