"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Friday, April 9, 2010

Luahan hati Kickdefella, bekas Pegawai Perhubungan Awam Perbadanan Menteri Besar Kelantan

Pemimpin PAS, ahli PAS serta penyokong-penyokong PAS mesti baca luahan isi hati seorang tokoh yang tidak asing lagi suatu masa dalam pentadbiran kerajaan negeri PAS Kelantan. Beliau adalah Kickdefella yang telah membongkarkan pelbagai bentuk penyelewengan kerajaan negeri dan pemimpin PAS di Kelantan hingga tidak terjawab oleh pihak-pihak yang berkaitan. Kicdefella sebenarnya adalah Syed Azidi Syed Abdul Aziz merupakan penduduk Malaysia ke-4 pada bulan Ogos 2008 ditahan di bawah Akta Hasutan. Beiau merupakan penulis blog pelbagai isu politik dengan nama pena Sheikh Kickdefella di laman web "kickdefella.wordpress.com" . Beliau telah ditahan di rumahnya di Demit , Kota Bharu, Kelantan pada 17 September 2008 jam 5.00 petang ketika seluruh umat Islam sedunia sedang berpuasa. Beliau merupakan bekas Pegawai Perhubungan Awam Perbadanan Menteri Besar Kelantan. Kini beliau banyak membongkarkan penyelewengan yang dilakukan oleh pimpinan kerajaan PAS Kelantan. Sepatutnya ada pemimpin PAS Kelantan membuat laporan polis jika pendedahan Kickdefella merupakan suatu pembohongan atau fitnah. Tetapi hingga saat ini, tiada siapa yang berani tampil membuat laporan polis terhadap Kickdefella. Bacalah petikan di bawah, petikan dari blog Kickdefella yang telah mencerita perihal sebenarnya yang berlaku dalam parti PAS di Kelantan.
Saya ingin memohon maaf secara terbuka kepada rakan-rakan blogger yang telah dicelakakan oleh beberapa blogger berhaluan kanan di dalam PAS kerana mendiamkan diri terhadap kritikan-kritikan saya. Budaya kasar dan ayat-ayat yang amat kesat mungkin menjadi budaya bagi segelintir pihak di dalam PAS kerana ia memang dihalalkan oleh Mursyidul Am PAS. Ia hanya akan membawa persepsi buruk terhadap Ajaran Islam yang menjadi perjuangan PAS.
Sejak saya ditamatkan perkhidmatan dari Perbadanan Menteri Besar Kelantan, saya telah bergerak sendirian. Saya jauhkan diri daripada rakan-rakan blogger ataupun dari rakan-rakan di dalam PAS. Saya elakkan diri dari bertemu mereka kerana saya tidak mahu mempengaruhi sesiapa dengan isu yang saya paparkan. Saya bergerak di atas fakta malangnya PAS masih dipengaruhi oleh segelintir golongan yang lebih suka retorik. Usah lemparkan kata-kata muhasabah diri atau soal membuka aib kerana itu semua akan kembali kepada Parti PAS sendiri. Selama ini PAS bergerak dan berkempen atas dasar membuka keaiban musuhnya. PAS bergerak dan berkempen atas dasar fitnah dan fakta separa masak. Hari ini bagaimanapun, PAS sudah banyak berubah. PAS semakin matang sebagai sebuah parti politik dan mula mampu menjadi sandaran masyarakat Melayu dan bukan Melayu. Untuk terus matang, PAS harus bersedia membuka pintu terhadap kritikan. PAS bukan sahaja harus bercakap soal membasmi penyelewengan, tetapi juga harus membasmi penyelewengan di dalam PAS.
Kepada cyber trooper PAS, menulislah sebagai seorang yang beriman. Menjadi cyber trooper PAS tetapi gaya bahasa mirip insan rendah akhlak hanya membawa imej buruk kepada PAS. Jika fakta yang saya kemukakan tidak mampu untuk anda lawan dengan fakta, maka, berundur ke tepi dan desak pimpinan anda untuk bersuara.
Masalahnya tidak ada pimpinan PAS yang mahu menghubungi saya dan memberi penjelasan atau meminta penjelasan saya. Yang ada hanyalah panggilan untuk menawarkan saya kerja dan wang ringgit bagi menyelesaikan isu yang saya bangkitkan. Banyak juga tuduhan bahawa saya lakukan semua ini adalah untuk membalas dendam kepada Menteri Besar Kelantan kerana tidak lagi berkhidmat dengan Kerajaan Negeri Kelantan. Jika pembaca rujuk kembali posting-posting terdahulu, sejak 2009 lagi saya sudah nyatakan di dalam blog ini bahawa saya tidak lagi berminat bekerja dengan Kerajaan Negeri Kelantan. Saya juga nyatakan bahawa saya menolak tawaran daripada Dato’ Haji Husam untuk berkhidmat sebagai Pegawai Khas beliau dan tawaran kedua beliau untuk berkhidmat di PMBK Sawit. Semua ini sudah saya nyatakan beberapa bulan lebih awal daripada tarikh saya ditamatkan kontrak.
Dato’ Haji Husam dan Dato’ Haji Takiyuddin Hassan sendiri tahu bahawa saya menghadiri beberapa temuduga kerja di luar Kelantan, lama sebelum kontrak saya ditamatkan. Bahkan secara terbuka saya maklumkan kepada banyak pihak bahawa saya akan tinggalkan PMBK pada akhir Disember iaitu 4 bulan sebelum kontrak saya tamat.
Sepanjang saya di dalam perkhidmatan dengan Kerajaan Negeri, saya telah luahkan ketidakpuasan hati saya terhadap pelbagai kegiatan tidak sihat di dalam Kerajaan Negeri dan cara Kerajaan Negeri dan Parti menangani sesetengah isu. Beberapa kali juga menerusi saluran yang ada saya jelaskan bahawa ‘Kerajaan Negeri Kelantan pimpinan Tuan Guru sudah tidak lagi berminat untuk berkhidmat untuk rakyat Kelantan’ semenjak menang besar pada PRU 12 yang lalu.
Berapa banyak juga dokumen yang membuktikan berlaku penyelewengan di dalam Kerajaan Negeri yang saya serahkan mengikut saluran yang disediakan tetapi tiada apa yang berlaku kerana Tuan Guru Nik Abdul Aziz enggan menerima kenyataan dan daif dalam pentadbiran.
Atas desakan saya, sekurang-kurangnya 2 exco telah mengadap Tuan Guru dan minta supaya Tuan Guru pertimbangkan semula keputusan-keputusannya dalam isu-isu tertentu tetapi Tuan Guru tetap berkepala batu semata-mata kerana ianya melibatkan ahli keluarganya.
Apa yang saya dedahkan selepas kontrak saya ditamatkan bukanlah dokumen yang ada pada saya sewaktu saya berkhidmat dengan Kerajaan Negeri. Dokumen-dokumen tersebut diserahkan dan terus diserahkan kepada saya oleh pelbagai pihak selepas saya tidak lagi berkhidmat dengan Kerajaan Negeri Kelantan. Saya akan terus nekad untuk membetulkan keadaan. Sama ada ‘overkill’ atau tidak bukan persoalan kerana saya tiada apa-apa agenda selain mahu rakyat Kelantan tahu wajah sebenar pentadbiran Nik Aziz.
Sekembalinya saya ke Kelantan saya terkejut dengan pelbagai aktiviti tidak ‘Islamik’ di dalam PAS Kelantan. Saya terkejut dengan rasuah, nepotisme dan kronisme yang berleluasa di dalam Kerajaan Negeri Kelantan. Saya terkejut dengan cantas mencantas dan politiking yang hampir melumpuhkan Kerajaan Negeri Kelantan. Saya bertanya kepada diri saya, benarkah saya sedang bekerja dengan sebuah Kerajaan Islam?
Apakah ini Islam yang dibawa oleh Rasullullah S.A.W? Apakah para sahabat dahulu menyebarkan Islam menerusi fitnah, umpat mengumpat dan membiayainya menerusi duit derma yang dituntut dan dipersetujui sebelum kontrak atau projek diluluskan? Yang dipungut secara tunai sebaik sahaja selesai mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.
Perjalanan saya baru bermula. Matlamat boleh menghalalkan cara bagi PAS Kelantan di bawah pimpinan Nik Aziz. Tetapi bagi saya, yang salah tetap salah. Dosa tetap dosa. Jangan halalkannya semata-mata kerana anda merasakan anda perlu melakukannya.

1 comment:

  1. PAS dan PKR sama shj. Kerana membusukkan dan memfitnah parti lawan tapi hari ini dengan kuasa Allah swt, PAS dan PKR dimalukan oleh bekas-bekas pemimpin2 sendiri yang sudah sedar kepincangan yang berlaku dalam kedua-dua parti itu. Dalam macam itu pun masih ada bahalol2 dalam kepimpinan PAS dan PKR menuduh UMNO yang puncanya.

    ReplyDelete

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.