"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Tuesday, April 20, 2010

Raja Perak dukacita perilaku wakil rakyat pembangkang!

Sultan Perak turut menzahirkan dukacita di atas perilaku wakil rakyat tertentu yang tidak menghormati kemuliaan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN).
“Dewan Parlimen dan DUN adalah institusi perundangan negara. Dewan itu dirujuk sebagai dewan yang mulia atau ‘The August House’. Ahli kepada dewan itu dirujuk sebagai Yang Berhormat atau ‘The Honourable Member of The August House’.
“Amatlah memalukan jika prosiding dewan berkenaan berlangsung dalam suasana memekik dan menjerit dengan mengeluarkan kata-kata yang kasar lagi kesat. Adalah satu penghinaan kepada dewan itu jika ahlinya membawa ‘placard’ mengandungi kata-kata yang merendah dan menghina antara satu sama lain.
“Untuk itu perilaku ahli kepada dewan itu hendaklah menghormati kemuliaan dewan berkenaan dan mencerminkan sifat seorang yang telah diberi pengiktirafan dengan panggilan Yang Berhormat,” titah baginda.
Sultan Perak turut menyentuh perbuatan tidak sihat iaitu memperkecil serta menghina institusi perundangan dan badan penguatkuasaan undang-undang.
“Undang-undang dan institusi perundangan hanya diterima dan dihormati apabila keputusan berpihak kepada sesuatu kumpulan.
“Di sebaliknya, undang-undang dan institusi perundangan dicerca dan dihina apabila keputusan tidak memihak kepada sesuatu kumpulan. Perasaan kekitaan secara ekstrem melahirkan insan yang taksub lalu bertindak berdasarkan emosi hingga hilang pemikiran rasional,” titahnya.
Baginda turut mengingatkan agar tiada mana-mana pihak menggugat tujuh wasiat yang diamanahkan oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Sembilan Raja Melayu ketika memberi perkenan menurunkan tandatangan kepada pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957.
Wasiat itu termasuk jaminan kerajaan dan kedaulatan Raja-Raja Melayu memerintah negara ini; kedudukan istimewa orang Melayu, Bumiputera Sabah dan Sarawak serta kepentingan sah kaum-kaum lain dan tanah simpanan Melayu, yang termaktub dalam fasal-fasal tertentu Perlembagaan Persekutuan dan memerlukan izin Majlis Raja-Raja sebelum sebarang pindaan perlembagaan dibenarkan berkuatkuasa.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.