"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Tuesday, September 27, 2011

Guan Eng: Ketua Menteri Pakatan bermulut capoi!

Guan Eng memang bermulut capoi. Cakap ikut sedap. Bukan sekali dua. Dah banyak kali. Sebelum ini, katanya kebakaran pintu pejabat DAP Pulau Pinang didalangi oleh UMNO. Tanpa menunggu hasil siasatan pihak polis, Ketua Menteri cepat buat dakwaan itu. Dakwaan yang amat merbahaya daripada seorang pemimpin No. 1 di Pulau Pinang. Selaku Ketua Menteri, beliau sepatutnya minta semua rakyat bertenang dan tidak membuat sebarang spekulasi yang boleh mengeruhkan keadaan. Tapi memang dia bermulut capoi. Cakap ikut rasa. Cakap ikut nafsu. Seolah-olah UMNO ini bukan rakyat Pulau Pinang. Dia anggap orang UMNO ini sebagai musuh yang perlu diperangi.
Yang terbaru, sekali lagi Guan Eng melatah. Orang yang suka melatah tak layak jadi Ketua Menteri. DS Najib ke luar negara tidak memburuk-burukkan negara lain untuk tarik pelabur asing ke Malaysia. Datuk Najib tidak memburukkan negara jiran seperti Indonesia atau Myanmar atau Vietnam untuk tarik pelabur asing datang ke Malaysia.
Guan Eng mulut capoi. Guan Eng tak payah memburukkan negeri Johor untuk tarik pelabur asing ke Pulau Pinang. Guan Eng terlalu banyak berpolitik. Kenapa Guan Eng tidak perburukkan negeri Kelantan mahupun Kedah? Apakah Kedah dan Kelantan lebih selamat daripada Johor? Hakikatnya pelabur-pelabur asing lebih banyak ke Johor daripada Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan. Ertinya negeri Johor lebih selamat. 
Usia aku dah lebih 50 tahun. Tak pernah aku dengar MB atau KM sebelum ini bercakap seperti Guan Eng. Selaku MB atau KM, keamanan dan keselamatan rakyat perlu jadi keutamaan tanpa kira rakyat itu ahli partinya atau tidak. Yang kita lihat sejak Guan Eng jadi KM Pulau Pinang, peranan dia lebih sebagai pemimpin politik dan bukan selaku seorang Ketua Menteri. Oleh itu semangat perkauman semakin menebal di kalangan rakyat semasa Guan Eng jadi Ketua Menteri. Rata-rata rakyat Pulau Pinang khususnya orang Melayu mendakwa Guan Eng, Ketua Menteri untuk orang Cina. Mengapa jadi begitu? Lihatlah apa yang sedang berlaku di Pulau Pinang semenjak Pulau Pinang diperintah oleh DAP.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.