"BERDEMONTRASI MENENTANG PEMERINTAH YANG DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM ADALAH HUKUMNYA HARAM- Ustaz Idris"

Thursday, November 18, 2010

Teras ibarat melukut di tepi gantang dalam Pakatan Rakyat di Pulau Pinang!

Dalam Harakah 15-18 November 2010 Mohd Azmi Abdul Hamid, Pengerusi Teras Pengupayaan Melayu (Teras) membantah kenaikan elaun JKKK, Tok Batin dan Pengerusi Kampung Baru kerana dakwaan beliau kenaikan 100% elaun itu hanya untuk meraih sokongan pengundi di kalangan golongan ini. Sedangkan masih ada rakyat yang tidak mempunyai tempat tinggal dan tinggal di bawah jambatan. Tetapi golongan ini tidak diberi perhatian oleh kerajaan.
Komen:
Sebelum menjawab isu elaun JKKK. Ingin kita mengetahui tentang Teras di mana  Y.Bhg. Dr. Mohd. Azmi Abdul Hamid jadi pengerusinya. Mengikut istilah DBP, 'Teras' bermaksud  "bahagian yg keras dlm batang kayu" ataupun "bahagian di tengah-tengah bumi". Jika merujuk Kamus Inggeris-melayu Dewan perkataan 'trust' pula bermaksud 'percaya'. Ini bermakna 'teras' dan 'trust' memberi kekuatan dan nilai tambah kepada Azmi selaku Pengerusi Teras. Saya kenal Azmi sebagai Timbalan Pengerusi CAP dalam suatu majlis kepenggunaan peringkat negeri Pulau Pinang. Saya sangat berminat dengan beliau kerana beliau seorang pemimpin yang 'humble' dengan pakaian kain pelekatnya. Minat saya bertambah bila beliau pemimpin Teras. Namun minat kepadanya tidak lama setelah saya mengenali beliau sebagai orang kuat Pakatan Rakyat.
Oleh itu banyak persoalan yang bermain di kepala saya. Apakah Azmi Hamid benar-benar memperjuangkan kepentingan orang Melayu melalui Teras atau memperalatkan Teras untuk kepentingan diri dan parti-parti dalam Pakatan Rakyat? PAS mendasari perjuangannya berasaskan agama. Manakala PKR dengan konsep sama rata atau untuk kepentingan individu tertentu. DAP dengan konsep Malaysian Malaysianya. Ini bermakna Teras akan jadi NGO Melayu yang tersisih dalam arus perjuangan Pakatan Rakyat. Teras akan jadi sebuah NGO ibarat kata pepatah Melayu bagaikan melukut di tepi gantang.  Suara Teras tidak berbisa lagi sepertimana Teras dalam zaman BN memerintah Pulau Pinang. Teras boleh jadi NGO Melayu yang bersekongkol dengan DAP yang cuba menghapuskan pengaruh Melayu Pulau Pinang secara yang lebih halus dan terancang. Rata-rata orang Melayu di Pulau Pinang tidak berminat lagi dengan Teras. Tengoklah apa yang sedang berlaku di kawasan parlimen Balik Pulau sejak DAP menjadi kerajaan Pulau Pinang? Projek perumahan naik gila-gila kata orang kampung. Kenapa Teras biarkan kerajaan DAP bermaharajalela ke atas kampung-kampung tradisional hingga orang-orang Melayu di Binjai, Bayan Lepas, Teluk Kumbar, Sungai Batu, Pondok Upeh dan Genting Balik Pulau hidup dalam keadaan bimbang dan ketakutan. Azmi Hamid datanglah sendiri di kampung-kampung dan bertanyalah kepada orang-orang Melayu di kawasan Balik Pulau, apakah kejutan yang sedang berlaku sejak DAP memerintah Pulau Pinang? Kalau Teras gagal menjuarai isu ini mempertahankan kepentingan orang Melayu eloklah tinggal sahaja Pakatan Rakyat sebaliknya bersama UMNO yang konsisten dalam perjuangan. Jawapan kepada isu elaun JKKK yang dibantah oleh Teras akan dijawab dalam posting yang akan datang.

2 comments:

  1. NGO Melayu layu dan lesu sejak DAP memerintah. PAS pula tak bangga dgn bangsanya. Kasihan lah NGO Melayu seperti Teras.

    ReplyDelete
  2. Great post,I so much love this post. thank you sooooooooooooooooooooo much for uploading it.
    Your blog is so informative ? keep up the good work!!!!ysl handbags on sale

    ReplyDelete

Sila beri komen dan pandangan yang ikhlas dan membina. Terima kasih.